POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Poniedziałek [23.01.2023, 16:22:00] • Polska

Inflacja wymusza na Polakach poszukiwanie okazji. Gazetki z promocjami coraz bardziej popularne

Inflacja wymusza na Polakach poszukiwanie okazji. Gazetki z promocjami coraz bardziej popularne

fot. Organizator

Obecnie aż 84,1% konsumentów przegląda gazetki z promocjami minimum raz w tygodniu. Do tego widać, że 59% shopperów sięga po papierowe materiały, dostępne w sklepach. 42,2% respondentów pobiera elektroniczne wersje na smartfon lub tablet, a 42,1% ankietowanych sprawdza oferty promocyjne na komputerze. Z kolei 38,6% wertuje tradycyjne publikacje, dystrybuowane do domów. Eksperci komentujący te wyniki przekonują, że powyższe trendy odwrócą się. Wpłyną na to rosnące ceny papieru i coraz częściej widoczne postawy ekologiczne retailerów. Sieci zrezygnują z kosztownej dystrybucji drukowanych gazetek do domów klientów. Za to lepiej przygotują cyfrowe wersje pod specyfikę ekranów smartfonu oraz możliwych interaktywnych funkcjonalności.

Rosnąca popularność

Z badania SW RESEARCH, przeprowadzonego dla Grupy BLIX, na próbie tysiąca konsumentów, wynika, że obecnie już 84,1% respondentów przegląda gazetki z promocjami przynajmniej raz w tygodniu. Wśród nich 14,3% ankietowanych robi to codziennie, 44,9% – 2-3 razy w tygodniu, a 24,9% – raz w tygodniu. Dr Maria Andrzej Faliński, były wieloletni dyrektor generalny POHID-u, nie jest zaskoczony tymi wynikami. Według eksperta, od lat udział Polaków korzystających z tego typu publikacji utrzymuje się na poziomie przekraczającym 70%. I cały czas rośnie. Widać to szczególnie w czasach wysokiej inflacji, gdy sieci handlowe wykonują coraz więcej czynności w celu utrzymania przy sobie klientów.

– Konsumenci mają kontakt z gazetkami w wielu sytuacjach i na różnych etapach planowania zakupów. Przed wizytą w placówce sprawdzają, które towary są objęte obniżkami. Z kolei w samym sklepie gazetka ułatwia im szybkie rozpoznanie promocji. Z naszych obserwacji wynika też, że w komunikacji miejskiej, w drodze do pracy lub do domu, znaczna część shopperów zajmuje się właśnie przeglądaniem ofert sieci handlowych. W ten sposób Polacy chcą dobrze wykorzystać swój czas i przemyśleć często realizowane i regularne zakupy spożywcze – mówi dr Krzysztof Łuczak z Grupy BLIX.

Natomiast dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym zwraca uwagę na to, że już blisko 45% osób korzysta z gazetek handlowych 2-3 razy w tygodniu. Zdaniem ekspertki, to pokazuje, że w warunkach wysokiej inflacji przeglądanie ich już stało się popularnym sposobem na poszukiwanie oszczędności. Obawy przed utratą dotychczasowego standardu życia intensywniej popychają Polaków do poszukiwania tańszych zamienników produktów oraz okazji zakupu towarów i usług po niższych cenach.

– Kluczowe znaczenie ma, moim zdaniem, dostępność gazetek na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu bardzo szybko w każdej wolnej chwili, czyli kilka razy w tygodniu, konsument może przejrzeć gazetkę i zaplanować zakupy. Z kolei sieci handlowe coraz częściej publikują e-gazetki, gdyż cyfrowy format umożliwia im elastyczne działanie, uniknięcie kosztu druku oraz szybkie dotarcie z komunikacją do klienta – zauważa dr Łuczak.

Z badania wynika też, że 85% kobiet przegląda gazetki promocyjne przynajmniej raz w tygodniu, a wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 83,1%. Ponadto tak postępują głównie osoby w wieku 30-39 lat, jak również mieszkańcy miast liczących od 50 tys. do 99 tys. ludności. Mówią też o tym Polacy zarabiający 5000-6999 zł, a także mający wyższe wykształcenie.

– Kobiety częściej robią codzienne zakupy, ale systematycznie rośnie udział mężczyzn w tym zakresie. Dlatego różnica między nimi jest niewielka. Nie zaskakują mnie też wyniki wskazujące na to, że gazetki promocyjne przynajmniej raz w tygodniu przeglądają najczęściej osoby w wieku 30-39 lat. Są one na tzw. dorobku. W warunkach niepewności zdarzeń gospodarczych mają też świadomość potrzeby racjonalizacji wydatków. W przeglądaniu gazetek promocyjnych dostrzegają możliwość poczynienia sprytnych zakupów, polegających na nabywaniu produktów dobrej jakości w niskich cenach – wyjaśnia dr Kłosiewicz-Górecka.

Coraz więcej e-przeglądań

Ponadto z badania wiemy, w jaki sposób Polacy przeglądają gazetki promocyjne. 59% ankietowanych wybiera papierową publikację, pobraną w sklepie. 42,2% respondentów korzysta z elektronicznej wersji na smartfonie lub tablecie, a 42,1% – z e-gazetki na komputerze. Z kolei 38,6% sięga po drukowaną gazetkę, dystrybuowaną do domu.

– Gazetki papierowe są eksponowane w sklepach, zazwyczaj na stojakach zaraz przy wejściach, a także przy kasach. Jednak badanie wykazało wysoki udział e-gazetek. Na uwagę zasługuje też fakt, że konsumenci chętniej przeglądają gazetki elektroniczne na smartfonie czy tablecie niż na komputerze. Rosnące ceny papieru oraz trendy ekologiczne doprowadzą do tego, że zmaleje dostęp do tradycyjnych wydań. Sieci w pierwszej kolejności zastąpią kosztowną dystrybucję do domów szerszym udostępnianiem e-gazetek. Cyfrowe wersje będą lepiej przygotowywane pod specyfikę ekranów smartfonu oraz możliwych interaktywnych funkcjonalności, takich jak łatwe przechodzenie z produktu z gazetki do jego oferty w sklepie internetowym – przewiduje ekspert z Grupy BLIX.

Nieznacznie częściej mężczyźni niż kobiety przeglądają gazetkę papierową pobraną w sklepie. Robią to przede wszystkim osoby w wieku 50-59 lat, a także mieszkańcy wsi i miejscowości liczących do 5 tys. ludności. Przeważnie są to osoby z dochodem poniżej 1000 zł i z podstawowym wykształceniem.

– Osoby starsze, mieszkające w mniejszych miejscowości i z niewielkimi dochodami są bardziej przyzwyczajone do przeglądania gazetek w formie papierowej. Może to mieć związek z regularnymi wizytami w lokalnych sklepach i z brakiem potrzeby planowania zakupów, które w przypadku tych konsumentów są bardziej ograniczone oraz mniej zamierzone niż pozostałych grup – tłumaczy dr Łuczak.

Z kolei kobiety częściej niż mężczyźni przeglądają gazetkę elektroniczną na smartfonie lub tablecie. Ponadto robią to głównie osoby w wieku 18-29 lat, z miast liczących przynajmniej 500 tys. mieszkańców, wolące nie mówić o poziomie swoich dochodów i z wyższym wykształceniem.

– Nie jest zaskoczeniem to, że osoby młode, lepiej wykształcone i z większych ośrodków chętniej korzystają z elektronicznych wersji. Osoby te są bardziej otwarte na nowe technologie. Kobiety generalnie częściej niż mężczyźni poszukują okazji cenowych, zarówno realizując codzienne zakupy, jak i kupując obuwie, odzież czy kosmetyki. Zatem są powszechniejszymi użytkowniczkami e-wydań – podsumowuje ekspert z PIE.

MondayNews Polska


komentarzy: 6, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-6 z 6

Gość • Środa [25.01.2023, 00:07:19] • [IP: 5.173.171.**]

Nie korzystam z gazetek, nie czytam.

Gość • Wtorek [24.01.2023, 11:27:25] • [IP: 37.47.250.**]

Ja zawsze korzystam z gazetek 😃☝️

Gość • Wtorek [24.01.2023, 11:07:56] • [IP: 5.173.172.***]

Oni obracaja takimi pieniędzmi polskich obywateli w swoich krajach, że mają to gdzieś. Nie tworzą funduszy inwestycyjnych, ani aniołów biznesu czy nic z tego tylko poszerzaja sekte sklepow i polacy utrzymuja inne kraje, ich rozwoje, budują sobie tam apartamenty a ty sie ciesz poloczku z etaciku za 3 tys bo konkurencje wykonczyli gdzie każdy normalny wie ile mozna na swoim zarabiac i nie czekac na wymarzone dwadzieścia dni urlopu tylko robic kiedy trzeba.

Gość • Wtorek [24.01.2023, 04:40:01] • [IP: 122.150.40.***]

Czyz to nie szkoda papieru? Tak strasznie dbamy o ta swoja niebieska planeta? Hipokryzja!

Gość • Poniedziałek [23.01.2023, 23:04:53] • [IP: 46.76.247.***]

Szczerze nie mam na to czasu...

Gość • Poniedziałek [23.01.2023, 19:00:27] • [IP: 94.254.237.***]

Albo skok marzen bo niema sensu. Mlodymi pokoleniami nikt się nie interesuje, nie przejmuje a sami wychowywali sie w innych czasach gdzie nikt nie musial brać kredytow na 30 lat i innych.

Oglądasz 1-6 z 6
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Zapraszamy Państwa w sobotę 16 grudnia br. na Międzyzdrojski Jarmark Świąteczny. Rozpoczynamy o godz. 10:30 przedstawieniem dla dzieci pt. Kosmiczne Święta. Świąteczny spektakl animacyjny opowiada historię dwóch kosmicznych przyjaciół, którzy przez przypadek trafiają na planetę Ziemia... Co dalej z tego wyniknie dowiedzą się dzieci obecne na spektaklu w Międzynarodowym Domu Kultury. Zapraszamy!! Wstęp wolny. Po spektaklu przenosimy się do amfiteatru miejskiego, gdzie od godz. 12:00 rusza jarmark świąteczny. Przy promenadzie przed Międzynarodowym Domem Kultury ustawimy choinkę miejską, którą można będzie przystroić własnoręcznie wykonanymi podczas jarmarku ozdobami i powiesić na świątecznym drzewku prosto z wysięgnika, który zapewni nam Enea. Nie zabraknie stoisk ze sprzedażą ozdób świątecznych oraz dań wigilijnych. Jak co roku dzięki Nadleśnictwu Międzyzdroje, każdy będzie miał okazję zakupić choinkę. Zapraszam Państwa również na degustację dań wigilijnych, które przygotujemy specjalnie dla uczestników jarmarku oraz program artystyczny przygotowany przez nasze dzieci. Mam nadzieję, że poczujemy wszyscy magię świąt i będziemy się wspólnie dobrze bawić ■ Dnia 03.12.2023 roku pracownicy Służby Ochrony Kolei natrafili na mężczyznę idącego wzdłuż torowiska na trasie z Kamienia Pomorskiego do Rokity ■ 32 FINAŁ WOŚP I SZTAB #7296 W FUNDACJI „ZOSIA" W KAMIENIU POMORSKIM Zbliża się magiczny czas dobrych uczynków – zima, święta... i Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy! A ta orkiestra to DOBRA ENERGIA, która jest hasłem Fundacji „Zosia"... dlatego stało się : Fundacja „Zosia" aktywnie przystępuje do świątecznego grania jako jeden ze sztabów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy! ■ W niedzielę (12 listopada 2023r.) ok godz. 8.40 w Kamieniu Pomorskim na akwenie Zalewu Kamieńskiego w odległości około 50 metrów od przystani ujawniono dryfujące zwłoki topielca. Były to zwłoki mężczyzny, który był poszukiwany jako osoba zaginiona od 16 października 2023r. ■ Bieg Niepodległości w Świerznie Bieg Niepodległości w Świerznie to coroczne wydarzenie, podczas którego mieszkańcy wszystkich pokoleń gromadzą się, aby świętować niepodległość Polski. Atmosfera jest niezwykle radosna , a uczestnicy biegu niosą ze sobą ducha patriotyzmu. To piękne święto jednoczy społeczność Świerzna, ukazując silne więzi międzypokoleniowe w duchu jedności europejskiej ■ Na odcinku Drogi Krajowej nr 3, pomiędzy Dargobądzem a Międzyzdrojami, doszło do zderzenia trzech pojazdów. W środę po godzinie 14.00, na odcinku, gdzie obecnie trwają roboty związane z budową drogi, zderzyły się trzy samochody. Na DK3 jest podwójna ciągła linia, nie wolno wyprzedzać, jest to droga techniczna na czas wykonywania robót. Każdego dnia przejeżdża tamtędy bardzo dużo samochodów, zarówno osobowych, jak i ciężarowych zmierzających na przeprawę promową do Szwecji, wiozących zaopatrzenie do Świnoujścia lub w przeciwną stronę, do Szczecina. W wyniku zderzenia wszystkie trzy samochody mają wystrzelone poduszki, jeden pojazd ma mocno rozbitą maskę, drugi stoi z uszkodzony bokiem i zawieszeniem na DK3. Czekamy na więcej informacji ze strony Policji ■