W ramach tej inwestycji powstanie nabrzeże postojowo – cumownicze wraz z infrastrukturą niezbędną do obsługi jednostki regazyfikacyjnej oraz gazociąg podmorski o długości ok. 3 km, który połączy Terminal z krajowym systemem przesyłowym. Dodatkowo zostanie wybudowanych 250 km gazociągów lądowych na trasie od Gdańska do Gustorzyna, którymi gaz LNG, odbierany w FSRU, będzie po regazyfikacji przesyłany w głąb kraju. Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej o przepustowości rocznej 6,1 mld m sześc. zagwarantuje dywersyfikację kierunków i źródeł dostaw gazu dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Ten drugi w Polsce terminal LNG odegra znaczącą rolę w procesie transformacji energetycznej, zapewniając zwiększone dostawy gazu ziemnego dla potrzeb przemysłu oraz elektroenergetyki i ciepłownictwa w przejściowym okresie dekarbonizacji polskiej gospodarki.
- Pozwolenie na budowę kończy etap projektowania i umożliwia przejście do realizacji inwestycji. Dziękuję wszystkim instytucjom i urzędom za efektywną współpracę oraz pracownikom naszej spółki za zaangażowanie w terminową realizację tego strategicznego projektu. Kiedy tylko zakończymy przetargi i podpiszemy umowy z wykonawcami morskiej części FSRU, niezwłocznie przystąpimy do robót budowlanych. Już za nieco ponad trzy lata planujemy uruchomić pływający terminal i przyjąć w Zatoce Gdańskiej pierwsze dostawy LNG – powiedział Sławomir Hinc, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.
Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w odległości ok. 3 km od brzegu morza, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy.
Status Projektu
GAZ-SYSTEM ma już podpisaną umowę na zaprojektowanie i budowę jednostki FSRU. Za dostarczenie statku odpowiedzialna jest japońska spółka Mitsui O.S.K. Lines, a sama pływająca jednostka regazyfikacyjna LNG powstaje w południowokoreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan. Dla części lądowej inwestycji zostały podpisane wszystkie umowy na dostawy inwestorskie materiałów i urządzeń, na nadzory inwestorskie oraz umowy na wybudowanie trzech gazociągów od Gdańska do tłoczni w Gustorzynie.
Inwestycja prowadzona jest przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na prace przygotowawcze – działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)". Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.
W 2023 r. Komisja Europejska uwzględniła również gazociągi lądowe planowane do realizacji w ramach Programu FSRU w części pożyczkowej Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w rozdziale REPowerEU dotyczącym rozwoju infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia najpilniejszych potrzeb związanych z bezpieczeństwem dostaw (komponent G3.2. - Improving energy infrastructure and facilities to meet immediate security of supply needs for gas).
Iwona Dominiak
Rzecznik Prasowy GAZ-SYSTEM