POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Niedziela [24.12.2023, 11:02:42] • Polska

Dane z rynku nie pozostawiają złudzeń. Listopadowy ruch w sklepach rok do roku spadł dwucyfrowo

Dane z rynku nie pozostawiają złudzeń. Listopadowy ruch w sklepach rok do roku spadł dwucyfrowo

fot. Organizator

Z danych pochodzących z monitoringu zachowań ponad miliona konsumentów wynika, że w listopadzie br. ruch w sklepach zmniejszył się w stosunku do analogicznego okresu ub.r. I dotyczyło to każdego formatu. Spadek ogólny był na poziomie niespełna 11% rdr. W przypadku sklepów spożywczo-przemysłowych wyniósł ponad 15% rdr. Nieznacznie zmniejszyła się także liczba samych klientów. O niecały 1% wzrósł za to czas spędzony w ogóle w sklepach. Ponadto z analizy wynika, że nie wszystkie formaty w równym stopniu przyciągały klientów. Sklepy spożywczo-przemysłowe zanotowały spadek o blisko 3%. Do tego konsumenci spędzili w ww. obiektach średnio nieco ponad 10 godzin, ale w samych sklepach spożywczo-przemysłowych – prawie 4 godziny.

Analitycy z firmy technologicznej Proxi.cloud sprawdzili, jak w listopadzie ub.r. wyglądał ruch w dyskontach, hipermarketach, supermarketach, sklepach typu convenience, cash&carry, marketach budowlanych, drogeriach, sklepach non-food z drobiazgami, księgarniach, dyskontach niespożywczych, sklepach odzieżowych, placówkach ze sprzętem RTV i AGD, salonach meblowych i wyposażenia wnętrz, a także w sklepach sportowych, zabawkarskich i zoologicznych. Wyniki porównano z danymi z analogicznego okresu ub.r. Monitoringiem objęto zachowania ponad 1 mln konsumentów robiących zakupy w blisko 48 tys. obiektów. Anonimowe dane zebrano za pośrednictwem tzw. geofencingów. Z raportu wynika, że we wszystkich badanych formatach w analizowanym czasie spadł wolumen ruchu – ogólnie o niespełna 11% rdr. I o ponad 15% rdr. zmniejszył się w placówkach spożywczo-przemysłowych (tj. chodzi o dyskonty, hipermarkety, supermarkety, convenience i sieci cash&carry).

– Ogólny spadek ruchu wynika zapewne ze splotu różnych czynników. Niemniej hipotetycznie można go tłumaczyć coraz większą popularnością robienia zakupów online. W przypadku sieci spożywczych część spadku może z kolei tłumaczyć wzrost popularności usług cateringowych oraz zamawiania jedzenia na dowóz. Moim zdaniem, wyniki grudniowej analizy wykażą nieco wyższy ruch niż w listopadzie, co spowodowane będzie głównie przygotowaniami do Bożego Narodzenia i dwiema niedzielami handlowymi w tygodniach je poprzedzających – mówi Mateusz Nowak z Proxi.cloud.

Z kolei Miłosz Sojka z tej samej firmy uważa, że trudno jednoznacznie prognozować, jak będzie wyglądał ruch w sklepach w grudniu. Na decyzję o wybraniu się na zakupy wpływa wiele czynników, tj. od tak prozaicznych jak warunki atmosferyczne, poprzez listę prezentów, aż po sposób świętowania Bożego Narodzenia (wyjazd do rodzinny lub do hotelu, wyprawianie świąt w swoim domu itd.). Ekspert podkreśla przy tym, że czynnikiem zachęcającym do robienia zakupów w okresie przedświątecznym są liczne promocje.

– W przypadku zakupów dokonywanych w sklepach spożywczo-przemysłowych wynik istotnie wzmocnią zakupy okołoświąteczne – choć i tu mogą być widoczne oszczędności. Podejrzewam również, że w tym roku prezenty pod choinką będą nieco skromniejsze. To efekty wspomnianych wcześniej oszczędności, inflacji, ale także zmieniających się trendów konsumenckich. Mam na myśli decyzje zakupowe podejmowane przez młodsze generacje, którym bliższe są trendy zrównoważonego rozwoju i konsumpcji oraz ograniczenia masowości – uważa prof. Katarzyna Sanak-Kosmowska z Katedry Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.

Malejącemu ruchowi w sklepach towarzyszyła w analizowanym okresie spadająca liczba klientów. Ogólny spadek rdr. dla wszystkich formatów wyniósł niespełna 14%, a dla sklepów spożywczo-przemysłowych – niecałe 15% rdr. Prof. Katarzyna Sanak-Kosmowska z UE w Krakowie łączy to z utrzymującą się konkurencją ze strony sklepów internetowych.

– W przypadku części produktów, konsumenci chętnie wybierają zakupy online i to z pewnością przekłada się na dane ze sklepów stacjonarnych. W zakresie art. spożywczych obserwujemy jednak wyraźne preferencje w kierunku zakupów stacjonarnych. Tu spadki mogą być związane ze wspomnianym wcześniej oszczędzaniem i niekupowaniem na zapas. Długotrwałe trendy związane są z pewnością także ze zmianami demograficznymi zachodzącymi w polskich gospodarstwach domowych. W efekcie pandemii dynamicznie rozwinął się segment delivery. W dużych miastach to często alternatywa dla zakupów spożywczych – wyjaśnia prof. Sanak-Kosmowska.

Ekspertka dodaje, że grudzień to czas świąt i rodzinnych spotkań. Z pewnością, podobnie jak w latach ubiegłych, będzie to miesiąc szczególny dla konsumentów. Jednak będą oni w swoich decyzjach nieco bardziej rozsądni. Pewną nadzieję na odwrócenie spadku daje fakt, że w listopadzie bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BUWK) – zgodnie z danymi GUS – wzrósł. Oznaczałoby to, że polscy konsumenci pogodzili się ze wzrostem cen, a nastroje w gospodarstwach domowych ulegają poprawie.

Zebrane dane dowodzą, że w sklepach spożywczo-przemysłowych dynamika była zależna od kategorii. W sieciach convenience spadki były podobne, jeśli chodzi o wolumen ruchu i liczbę kupujących (odpowiednio o ponad 14% i przeszło 14% rdr.). W dyskontach liczba kupujących zmniejszyła się nieco bardziej niż ruch (ponad 14% vs. blisko 13% rdr.). W hipermarketach było odwrotnie. Ruch spadł mocniej niż liczba klientów (ponad 21% vs. przeszło 19% rdr.). Tak samo było w supermarketach (ponad 18% vs. blisko 18% rdr.). Przy tej okazji prof. Sanak-Kosmowska zwraca uwagę, że może to wynikać z faktu, iż centra handlowe (w tym wielkopowierzchniowe sklepy) stały się miejscem spędzania wolnego czasu i przyciągają zwłaszcza w miesiącach zimowych.

– Ich wnętrza oraz oferta są zresztą projektowane w taki sposób, aby czas ten mógł być spędzany w sposób jak najbardziej komfortowy. Mam tu na myśli strefy zabaw dla dzieci, miejsca odpoczynku czy coworkingu. To skutkuje utrzymaniem ruchu, który niekoniecznie przekłada się na dokonywane zakupy. W przypadku supermarketów, istotnym zjawiskiem jest także poszukiwanie promocji – a zatem sprawdzanie ofert i porównywanie ich między sklepami. O skali popularności tego zjawiska świadczą chociażby dyskusje na forach i grupach w mediach społecznościowych, gdzie internauci dzielą się swoimi znaleziskami i „upolowanymi” okazjami – dodaje ekspertka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Natomiast Miłosz Sojka z Proxi.cloud przestrzega przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących zmiany specyfiki zakupowej klientów jednego formatu względem pozostałych. W jego ocenie, trendy te nie są na tyle determinujące, by były ku temu podstawy.

MondayNews Polska


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Wściekły lis w Lubinie: Ostrzeżenie dla mieszkańców. Na terenie pustostanu przy ulicy Głównej 28, 30 w Lubinie może przebywać wściekły lis. Zgłoszenia od mieszkańców sugerują, że zwierzę wykazuje niepokojące objawy, charakterystyczne dla wścieklizny. Według relacji świadków, lis zaobserwowany na niezamieszkałej posesji wykazuje agresywne zachowanie. Atakuje psa przez siatkę ogrodzeniową, wydając przy tym dziwne, charczące odgłosy. Zwierzę szczerzy zęby i rzuca się na ogrodzenie, próbując dostać się do psa. Co więcej, gdy właściciel psa zbliżył się do miejsca zdarzenia, lis nie wykazał strachu przed człowiekiem. Zamiast tego, ponownie zaatakował ogrodzenie. Brak naturalnego lęku przed ludźmi i agresywne zachowanie to typowe symptomy wścieklizny. Jest to niebezpieczna choroba zakaźna, która może być śmiertelna zarówno dla zwierząt, jak i dla ludzi. W związku z tym incydentem, mieszkańcy okolicznych domów powinni zachować szczególną ostrożność. Zaleca się unikanie kontaktu z dzikimi zwierzętami oraz natychmiastowe zgłoszenie podobnych przypadków odpowiednim służbom ■ Obchodziliśmy Dzień Strażaka, święto, które jest hołdem dla niezwykłej odwagi i poświęcenia tych, którzy codziennie stawiają czoła ogniu i niebezpieczeństwom. Strażacy są nie tylko nieustraszeni w walce z płomieniami, ale także pierwszymi, którzy pojawiają się na miejscach wypadków, katastrof naturalnych i innych ekstremalnych sytuacji. Ich praca to nie tylko zawód, ale misja, którą wykonują z niezachwianą determinacją i odwagą ■ Zarząd Powiatu w Kamieniu Pomorskim uprzejmie informuje, iż został ogłoszony konkurs na kandydata na stanowisko Dyrektora Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Krzywoustego w Kamieniu Pomorskim. Wymagane dokumenty aplikacyjne należy składać do dnia 15 kwietnia 2024 roku ■