Przez żołądek do… podróży!
Podróżowanie zawsze było popularnym powodem do rozpoczęcia nauki nowego języka. W 2023 roku 20,3 proc. nowych użytkowników Babbel w Polsce uczy się języka ze względu na zainteresowania kulturowe lub wakacje, w ścisłej czołówce z tymi, którzy uczą się dla pracy - 20,4 proc. Poza tym, jak wynika z corocznego badania „Global Travel Trends Report” to właśnie kulinaria stały się w tym roku jednym z trendów, dominujących w turystyce.
Podróżowanie w celu odkrywania nowych smaków jest najbardziej popularne wśród młodszych pokoleń. Niemal połowa (47 proc.) respondentów pokolenia GEN Z i Millenialsów twierdzi, że zaplanowało całą wyprawę wokół wizyty w konkretnej restauracji - w porównaniu do 37 proc. wszystkich respondentów. Co więcej, 45 proc. młodszych podróżników przyznaje również, że zaplanowało wyjazd, by wziąć udział w lokalnym kulinarnym festiwalu. Co ciekawe, wśród wszystkich badanych co piąty (22 proc.) weźmie nawet udział w zajęciach lokalnej szkoły gotowania.
Potęga internetu, czyli jak kuchnia połączyła Polskę z Japonią
Jednocześnie 66 proc. GEN Z i Millenialsów wskazuje, że inspirację do podróż kulinarnych czerpie z portali społecznościowych. Jak się okazuje w ostatnich najbardziej popularnych treściach na TikToku znalazł się polski akcent.
Ken to znany TikToker, który na kanale relacjonuje liczne podróże. Odwiedził wiele krajów, ale to w Polsce spędził najwięcej czasu. Jak przyznaje, jedną z rzeczy, które najbardziej ujęły go w naszym kraju, jest tradycyjna polska kuchnia. Ken już po powrocie do Japonii zatęsknił za nią. Udało mu się jednak szybko znaleźć remedium na jedzeniowe troski: odnalazł w Kioto polską restaurację, która serwuje nie tylko bigos, pierogi czy flaki, ale również tradycyjny polski żurek, a nawet wódkę. Jego testy produktów z naszego kraju biją rekordy popularności na platformie.
Polska liderem według CNN
Na początku tego roku portal CNN opublikował listę najlepszych kierunków turystycznych na 2023 rok, a Polska znalazła się na jej pierwszym miejscu. Czy to przypadek, że w roku, gdy jednym z najpopularniejszych trendów podróżniczych są kulinaria, to właśnie my przodujemy w zestawieniu? Jeśli spojrzeć pod kątem lingwistycznym, być może nie!
Prawdopodobnie polską kuchnię można znaleźć wszędzie tam, gdzie zdołaliśmy się osiedlić większą liczbą. W ten sposób przemycamy tradycyjne smaki i język, który ma je opisać. Doskonale widać to w angielskim, gdzie słowa takie jak pierogi czy kiełbasa przyjęły się na dobre. A barszcz, sernik czy żurek widnieją w niezmienionej, czyli nieprzetłumaczonej formie, w wielu kartach menu po angielsku. Nic dziwnego, że polska kuchnia znajduje się tak wysoko wśród osób, które łączą podróże z próbowaniem nowych potraw. Jest pyszna! A fakt, że wciąż nawiązuje do oryginalnej pisowni i wymowy, powinien nas wyłącznie cieszyć - zauważa Piotr Wojsznis, ekspert językowy Babbel.
W eksploracjach kulinarnych pomoże nam z pewnością znajomość języków obcych. Nawet jeśli nie znamy nazwy konkretnego dania czy lokalnego produktu, łatwiej będzie nam go opisać np. po angielsku. Nie wspominając o konwersacjach w restauracji przy rezerwacji stolika, wyboru zamówienia bądź rozmowie z kelnerem. W nauce podczas podróży z pomocą przyjdzie nam technologia. Aplikacje do nauki są dostępne w każdym miejscu i o każdym czasie oraz co najważniejsze: to aplikacja dostosowuje się do naszych planów, a nie odwrotnie – możemy poświęcić na naukę, chociażby kilkanaście minut, czekając na lotnisku, w restauracji czy podczas podróży autokarem. Takie możliwości daje platforma i aplikacja do nauki języków obcych Babbel. Dzięki Babbel każdy użytkownik może wybrać najbardziej odpowiadający mu sposób nauki – lekcje na żywo, online, podcasty czy gry.
Karolina Papis-Wróblewska
Junior Account Manager
Cool. A to gdzieś w Polsce lub nad morzem? Słabo tu z kuchnią. Sekretów nie zdradzam ale chętnie opisalbym co niektore rzeczy. Ryba dobra i dobra surowka sie broni ale chyba niewiele miejsc z takim czyms zostało. Pzdr
Ja też podróżuje i smakuje kuchni a moja stara eno kebaba zamawia
No i skutki widać, grubi i chorzy