1. stan auta
Jeśli jeździsz samochodem głównie po mieście a teraz musisz pojechać nim w trasę sprawdź jego stan. Pojedź do mechanika lub serwisu. – Warto sprawdzić stan hamulców, czy działają światła, poziom płynów eksploatacyjnych, zastąpić płyn letni do spryskiwaczy zimowym, zadbać także o wycieraczki. Warto zwrócić uwagę na czystość szyby, lusterek oraz świateł – przekonuje diagnosta Mirosław Kupryjaniuk z Karnic.
2. opony
Warto sprawdzić stan ogumienia by bezpiecznie dojechać do celu. Słaby bieżnik może być przyczyną nie wjechania pod górkę.
3. wyposażenie, które musi być na stanie
Gaśnica z ważnym badaniem, trójkąt to elementy, które w natłoku spraw łatwo przeoczyć. Warto również mieć ze sobą apteczkę, latarkę, kamizelkę odblaskową, a także lewarek, klucz i koło zapasowe. Dobrze wyposażone są apteczki oferowane przez WOŚP. Przydatne mogą być także dodatkowe bezpieczniki i żarówki i zestaw naprawczy do opon. Do schowka warto włożyć oświadczenie sprawcy kolizji. – W przypadku niewielkiej stłuczki zaoszczędzimy sobie nerwów i czasu, które musimy poświęcić na oczekiwanie na policję. – przekonują policjanci.
4. bezpieczne bagaże
Wyruszając w drogę warto poświęcić czas na rozmieszczenie bagażu. Ważne jest to, by jak najmniej przedmiotów było luźnych w przedziale pasażerskim. Trzeba wszystko poukładać w bagażniku w szczególności: kwiaty, znicze, parasolki. Takie drobne rzeczy w przypadku stłuczki mogą być jak pędzący pocisk i doprowadzić do tragicznych sytuacji.
6. zaplanuj trasę
Dziś do planowania przejazdu można wykorzystać nowoczesne technologie oferowane przez operatorów sieci komórkowych lub portale internetowe. Warunki na drodze można też sprawdzić na stronach internetowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Warto rozważyć kupno mapy drogowej, na wypadek gdyby telefonia komórkowa przestała działać. Do rezerwacji hotelu może posłużyć polska platforma hotelowa Stayget.com. Nad morzem warto zajechać na kawę do PUCHACZ SPA w Niechorzu.
7. rób przerwy w drodze
Nie róbmy pokazów swoich wytrzymałości na siłę przed współpodróżnymi. Warto zaplanować postoje co 2 godziny na kwadrans i wymianę pomiędzy kierowcami, jeśli jest taka możliwość. W czasie drogi warto zadbać o posiłki. Jedzenie w czasie jazdy może być niebezpieczne: od oblania się gorącym napojem po kapiącą musztardę. - Częste spożycie kawy czy napojów energetycznych, pomoże lecz tylko krótkotrwale. Zbyt duże spożycie ich może powodować odwodnienie, objawiające się zaburzeniem koncentracji, bólami głowy czy rozkojarzeniem. Dlatego należy pamiętać o kilku zasadach: na śniadanie warto zjeść omlet, na drogę zabrać wodę do picia, po drodze zjeść lekkostrawny obiad. Warto pomyśleć o małych przekąskach w postaci orzechów lub owoców – mówi Natalia Podlaszczak - Malak, dietetyk sportowy, ekspert w programie edukacyjnym „Zdrowa Woda" organizowanym przez Wodociągi Zachodniopomorskie. Akcja "Zdrowa Woda" promuje picie wody z kranu. Do szkół w Stepnicy, Mierzynie, Baniach i Grzedzicach k. Stargardu trafiły poidełka. - Dzięki nim zmniejszyła się ilość zużywanych plastikowych butelek po napojach - mówi Łukasz Szeląg, rzecznik Wodociągów Zachodniopomorskich.
8. transport publiczny
Warto rozważyć dojazd autobusem lub pociągiem by nie stać w korkach w miejscach prac lub wjazdów do miejscowości wypoczynkowych. Na Pomorzu Zachodnim jeździ najnowocześniejszy tabor kolejowy w Polsce.
9. rozsądek
Nie jedź szybko, bądź rozsądny i przewiduj sytuacje na drodze. To pozwoli bezpiecznie pojechać i wrócić do domu razem z rodziną.
10. dbaj o zdrowie
Przed wyjazdem na narty czy deskę warto zadbać o kondycję fizyczną. Zestawy prostych ćwiczeń można skonsultować fizykoterapeutą lub znaleźć na portalach internetowych.
Ale co z hotelem? Jak dobrze go wybrać? Poznaj najczęściej popełniane błędy oraz nasze porady, które sprawią, że Twój wyjazd stanie się o wiele przyjemniejszy.
1. Upewnij się za co płacisz
Jak to mówią „diabeł tkwi w szczegółach", dlatego zalecamy szczegółowe czytanie pełnej oferty, a w przypadku wątpliwości zawsze warto skonsultować się z obsługą. Podczas rozmowy może się przydarzyć, że za niektóre potencjalnie darmowe usługi trzeba jednak dodatkowo zapłacić i warto świadomie podejmować decyzje o dopłacie.
2. Przezorny zawsze ubezpieczony
Kto nie słyszał choć raz, że „miła Pani z Recepcji" obiecywała darmowy parking lub nawet samą dostępność miejsca postojowego, a finalnie podczas przyjazdu nikt o niczym nie wiedział. Zalecamy pytać o takie rzeczy mailowo lub po rozmowie telefonicznej poprosić o potwierdzenie na maila, aby w razie potrzeby przedstawić kopię wiadomości przy zameldowaniu.
3. Zapytaj o opcje zameldowania
Każdy Hotel ma własne godziny zameldowania – w jednych obiektach będzie to godzina 14:00, a w innych nawet 17:00. Pytanie Hotelarzy na tydzień przed przyjazdem „czy można przyjechać wcześniej" prawie zawsze spotka się z odpowiedzią, że należy przyjechać o ustalonej w Regulaminie godzinie. Dobrą i sprawdzoną praktyką jest dzwonienie z rana w dniu wyjazdu – wtedy Hotelarze wiedzą już jak wygląda dostępność pokoi oraz czy Panie Pokojowe są w stanie przygotować dany pokój odpowiednio wcześniej. Dzięki takiej praktyce unikniesz sytuacji, gdzie musisz czekać wiele godzin na swój pokój, jeśli zjawisz się w Hotelu zbyt wcześnie.
4. Sprawdź czy płacisz za tyle czasu, ile planujesz
Z pozoru dość zabawna rzecz, bo kto może nie wiedzieć w jakich dniach ma wyjechać na wypoczynek, ale jest pewien detal, który często staje się powodem sporów. Mowa o nazewnictwie, a dokładniej słowa „Dni" a „Noce". Jak to rozumieć, aby już nigdy się nie pomylić? To proste: Ilość „Dni" jest zawsze o 1 liczbę większa niż ilość „Nocy", ponieważ ostatniego dnia jeszcze jesteśmy w Hotelu, ale już nie nocujemy. Tak więc dla przykładu udajemy się na wypoczynek 8 dni/7 nocy, przyjeżdżamy np. w sobotę i wyjeżdżamy w sobotę, spędzając w danym miejscu 8 dni, ale śpiąc 7 nocy. Powyższą poradę zawsze miej na uwadze, gdy otrzymujesz ofertę – Hotelarz też człowiek i może się pomylić i wysłać droższą ofertę.
5. Bądź otwarty na negocjacje
Jesteś już na miejscu, gotowy na wymarzony wypoczynek, ale coś budzi Twoje wątpliwości czy niezadowolenie? Zdarza się...Zanim zdecydujesz się na najgorszy dla wszystkich wariant czyli bieg w stronę Recepcji Głównej, aby wszystkim dookoła pokazać niezadowolenie, poczekaj chwilę, ochłoń, następnie poproś w Recepcji o rozmowę z Managerem/Dyrektorem Hotelu, aby w zaciszu omówić problem, możliwe rozwiązania oraz rekompensatę, która sprawi, że Twój pobyt będzie należeć do udanych. Stosując tę metodę zapewnisz komfort psychiczny zarówno sobie, Twoim bliskim, Pracownikom oraz wszystkim przypadkowym Gościom, którzy właśnie pojawili się w Hotelu – nie daj się zapamiętać jako „ten zły".
6. Jeśli zostaniesz poszkodowany
Osoby poszkodowane przestępstwem lub w wypadku mogą skorzystać z pomocy w ramach programu pomocy. Takie wsparcie w Szczecinie udziela "Stowarzyszenie SOS dla Rodziny".
Powyższe porady znacząco pomogą w organizacji najbliższego pobytu, a jeśli szukasz najlepszych ofert w najpiękniejszych miejscach w Polsce, to warto skorzystać z polskiego startupu z Pomorza Zachodniego oferującego noclegi stayget.com
Na zdjęciu: Zima nad morzem może być piękna.
Organizator