DW 102 jak żadna inna zasługuje na nazwę „via turistica”. Biegnąca wybrzeżem trasa łączy dwa największe kurorty Pomorza Zachodniego - Międzyzdroje i Kołobrzeg. W sezonie letnim staje się jedną z najbardziej obciążonych ruchem dróg w naszym regionie.
- Zachodniopomorskie oferuje najlepsze warunki do wypoczynku, jesteśmy najpopularniejszym wakacyjnym kierunkiem, odwiedzają nas miliony turystów, więc modernizacja infrastruktury drogowej w pasie nadmorskim jest jednym z priorytetów inwestycyjnych - mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. - Podróżowanie nad Bałtyk i brzegiem Bałtyku musi być bezpieczne i dla zmotoryzowanych, i dla rowerzystów, i dla pieszych, mieszkańców nadmorskich miejscowości oraz turystów - podkreśla marszałek.
Dlatego trasa oznaczona numerem 102 jest sukcesywnie doprowadzana do standardu drogi wojewódzkiej, zyskuje nową konstrukcję, jest poszerzana i wyposażana w szereg elementów poprawiających bezpieczeństwo jak wyspy spowalniające ruch, azyle dla pieszych czy rozdział ruchu w postaci dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych.
- Inwestycja zaplanowana na dwa najbliższe lata będzie kontynuacją zakończonej w 2018 roku przebudowy piętnastokilometrowego odcinka Łukęcin-Lędzin, przechodzącego przez takie nadmorskie kurorty jak Pobierowo, Trzęsacz i Rewal – przypomina wicemarszałek Tomasz Sobieraj. - Kontynuacja tej przebudowy jest absolutnie konieczna z powodu dużego ruchu na tej drodze i niestety złego stanu nawierzchni – dodaje wicemarszałek.
Tym razem przebudowywany będzie 13,4- kilometrowy odcinek między Lędzinem i Trzebiatowem.
- Między istniejącym rondem w Lędzinie i planowanym rondem w Konarzewie droga zostanie poprowadzona po starym śladzie, natomiast na ponad pięciokilometrowym odcinku - od ronda w Konarzewie - będzie przebiegała nowym śladem stanowiącym obejście miejscowości Konarzewo, Rogozina i Zapolice. Wybraliśmy takie rozwiązanie by zmaksymalizować bezpieczeństwo na tej drodze - podkreśla dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Michał Żuber.
Za nowym obejściem tych trzech miejscowości droga wróci na stary ślad. Przebudowa zakończy się w Trzebiatowie.
Na przebudowywanym odcinku droga zostanie poszerzona do 7 metrów. Na odcinku Zapolice - Trzebiatów powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Ponadto na całej trasie zostaną przebudowane i zbudowane nowe przepusty drogowe. Łącznie to 16 tego typu obiektów. Projekt przewiduje też rozbiórkę i budowę od podstaw dwóch obiektów mostowych na wysokości miejscowości Konarzewo.
Szacunkowa wartość kontraktu na roboty budowlane to ponad 93,4 mln zł netto.
Pomiary natężenia ruchu prowadzone w latach 2020 i 2021 wykazały, że odcinek Trzebiatów - Lędzin pokonują średnio 4 tysiące pojazdów na dobę. Co oczywiste, DW 102, jest szczególnie obciążona w sezonie wakacyjnym.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego