POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Sobota [05.02.2022, 13:42:40] • Świnoujście

Już jest koncepcja falochronu osłonowego dla terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Już jest koncepcja falochronu osłonowego dla terminalu kontenerowego w Świnoujściu

fot. Organizator

Budowa falochronu osłonowego dla terminalu kontenerowego w Świnoujściu coraz bliżej. Właśnie powstała jego koncepcja. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem nowy falochron powinien być gotowy za pięć lat.

Wedle założeń trzy lata przewiduje się na projektowanie i uzyskanie odpowiednich pozwoleń. Kolejne dwa lata zajmie wykonanie falochronu. Obecnie trwają uzgodnienia, co do tego, kto będzie realizował tę inwestycję, a mianowicie czy ZMPSiŚ S.A., czy Urząd Morski w Szczecinie.

Przypomnijmy, pod koniec ub. roku 17 listopada Sejm RP uchwalił nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. W rezultacie przyjętych zmian legislacyjnych podwyższony będzie kapitał zakładowy spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

W nowelizacji wskazano, że minister właściwy ds. budżetu – na wniosek ministra właściwego ds. gospodarki morskiej – przekaże Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście skarbowe papiery wartościowe z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego tej spółki. Ustawa stanowi, że nominalna wartość tych papierów nie będzie mogła przekroczyć 360 mln zł. Są to środki z przeznaczeniem na wybudowanie falochronu zabezpieczającego przyszły terminal kontenerowy w Świnoujściu.

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, to ogromna szansa na wzmocnienie i ugruntowanie rynkowej pozycji zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. Lokalizacja terminalu w Świnoujściu umożliwi obsługę bogatego, międzynarodowego zaplecza oraz obsługę klientów z obszaru Morza Bałtyckiego. Terminal zapewni wartość dodaną dla całej krajowej gospodarki. Planowana roczna zdolność przeładunkowa terminalu to 2 mln TEU, czyli standardowych 20 stopowych kontenerów. Warunkiem powodzenia całego przedsięwzięcia jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury dostępowej do terminalu, co właśnie jest realizowane.

Obecnie ZMPSiŚ S.A. jest w trakcie procedury, której zwieńczeniem będzie wyłonienie inwestora, który wybuduje terminal i będzie jego operatorem. Inwestora powinniśmy poznać w tym roku. Rozpoczęcie działalności terminalu planowane jest na lata 2025/26.

(Monika Woźniak-Lewandowska)


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Niedziela [06.02.2022, 12:52:24] • [IP: 83.20.216.***]

A co z rozwojem transportu kolejowego. Na całym świecie kontenery przewożone są transportem kolejowym przede wszystkim. A u nas mówi się tylko o transporcie drogowym, masakra.

Oglądasz 1-1 z 1
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Tunel pod Świną w Świnoujściu: w nocy 18/19 grudnia 2025 r. w godz. 22:00–05:00 wprowadzony zostanie ruch wahadłowy, natomiast w nocy 19/20 grudnia 2025 r. od 22:00 do 23:00 obowiązywać będzie ruch wahadłowy, a od 23:00 do 05:00 tunel zostanie całkowicie zamknięty ■