POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Sobota [18.10.2025, 20:07:04] • Polska

„48 hours challenge” – jak media rozpowszechniły na nowo niebezpieczny internetowy trend?

„48 hours challenge” – jak media rozpowszechniły na nowo niebezpieczny internetowy trend?

fot. Organizator

"48 hours challenge" – „gra" polegająca na zniknięciu nastolatków na 48 godzin – niemal nie istniała w przestrzeni cyfrowej od 2023 roku. Dopiero po medialnych doniesieniach o zaginięciu dwójki nastolatków z Rzeszowa temat został reaktywowany – pomimo braku jakichkolwiek dowodów na związek sprawy z niebezpiecznym internetowym „wyzwaniem". W zaledwie pięć dni wątek pojawił się w blisko 2,7 tys. publikacjach dziennikarskich i w social mediach. Wygenerował 9,7 mln kontaktów z przekazem, co oznacza, że średnio co trzecia statystyczna osoba w Polsce usłyszała w tym czasie o „48 h challenge" w mediach.

10 października br. dwójka nastolatków wyszła ze swoich domów do szkoły, lecz nie dotarła na lekcje. Rodziny zgłosiły zaginięcie dzieci, jednak poszukiwania zostały zakończone tragiczną informacją o odnalezieniu ich ciał na terenach zielonych miasta Rzeszów. Lokalne media, informujące o tej tragedii w sobotę 11 października, jednocześnie zaczęły sugerować w treści artykułów powiązanie zaginięć z „groźnym internetowym trendem”, o którym „pojawiły się pytania w sieci”. Do sugestii o powrocie zjawiska dołączyli także liczni influencerzy, publicyści czy politycy w mediach społecznościowych. Mimo iż Prokuratura Okręgowa w Rzeszowie wystosowała komunikat, że sprawa nie ma nic wspólnego z internetowym trendem, a Fundacja ITAKA oficjalnie zaapelowała, aby nie łączyć ucieczek nastolatków z tym zjawiskiem, w mediach nie zaprzestano publikacji objaśniających, czym jest “48 hours challenge”.

Efekt kuli śnieżnej w mediach

W ciągu zaledwie pięciu dni IMM odnotował blisko 2,7 tys. wzmianek, a ponad 90% z nich pojawiło się w mediach społecznościowych. Najczęściej temat poruszano na YouTubie (904 wpisy), Facebooku (859) i TikToku (294). Treści publikowane w social mediach wywołały także lawinę interakcji – łącznie ponad 40 tys. Najwięcej reakcji, komentarzy i udostępnień pojawiło się na TikToku (16,9 tys.), YouTubie (12 tys.), Facebooku (7,4 tys.) i X/Twitterze (4,6 tys.).

W analizowanym okresie pojawiło się także 237 materiałów w prasie, radiu i telewizji. Najczęściej temat podejmowały regionalne oddziały TVP3 oraz Polskie Radio Łódź, które starały się przestrzegać przed dezinformacją. Wśród portali internetowych największą aktywność wykazały Onet i Fakt. Wiele materiałów w serwisach online opierało się na nie popartych żadnymi dowodami sugestiach o możliwym związku zaginięcia z trendem, co dodatkowo przyczyniło się do utrwalenia nieprawdziwego przekazu.

Łączny zasięg publikacji dotyczących „48 hours challenge” w mediach klasycznych i social mediach wyniósł ponad 9,7 mln potencjalnych kontaktów z treściami. Analiza rozkładu czasowego pokazuje, że największy wzrost dotarcia nastąpił w ciągu 24 godzin od informacji o zaginięciu nastolatków, co potwierdza gwałtowny charakter zjawisk dezinformacyjnych w środowisku mediów społecznościowych.

Monika Ezman, dyrektor Działu Analiz w IMM podkreśla:

To bardzo niebezpieczny trend – i nie mówię tu tylko o nieodpowiedzialnej „zabawie” nastolatków, ale także o mediach powielających klikalne informacje, które nie mają pokrycia w faktach.

Dezinformacja wokół zaginięcia nastolatków z Rzeszowa to kolejny przykład, jak wyścig z czasem i publikowanie niepotwierdzonych informacji przekłada się na realne nastroje społeczne. Budząca skrajne emocje informacja rozprzestrzenia się w mediach, dając efekt kuli śnieżnej – w erze scrollowania i szumnych nagłówków uproszczone przekazy niestety wygrywają z refleksją. Nie można oczekiwać, że odbiorca przekazów znajdzie czas, przestrzeń i możliwości, by samodzielnie ustalać fakty.

Media muszą nadążać za tempem przepływu informacji, jednak nie powinny tego robić za wszelką cenę — zwłaszcza kosztem rzetelności. Siła dziennikarstwa tkwi w jakości przekazu, a nie w szybkości reakcji. W obecnych realiach tylko profesjonalne media mogą być barierę ochronną przed dezinformacją, podsycaniem społecznego lęku i pogoni za sensacją – dodaje Monika Ezman z IMM.

„48 hours challenge” – jak media rozpowszechniły na nowo niebezpieczny internetowy trend?

fot. Organizator

Analiza emocji w internetowych dyskusjach wokół „48 hours challenge” pokazuje, że temat wywołał silną reakcję emocjonalną i społeczny niepokój.

Dominowały smutek, współczucie i lęk – internauci wyrażali żal wobec rodzin ofiar, pisząc o bólu, traumie i poczuciu niesprawiedliwości. Komentarze pełne były współczucia dla rodziców, którzy „zrobili wszystko, by wychować dzieci z miłością, a stracili je przez internetową głupotę”.

Wysokie natężenie emocji negatywnych dotyczyło także złości. Internauci obwiniali media o kreowanie niepotwierdzonego trendu i fake’owe, oparte na domysłach tytuły artykułów („może”, „podobno”), a młodych ludzi – o brak empatii i świadomości skutków własnych działań. Często powracały wątki „postawienia służb na nogi” dla fikcyjnego trendu, czy zarzuty wobec współczesnego modelu wychowania, w którym „dzieci wychowują smartfony, a nie rodzice”.

Kolejną silnie obecną emocją był strach. Obawy dotyczyły zarówno bezpieczeństwa dzieci w sieci, jak i szerszego kryzysu społecznego – zaniku autorytetów, empatii i odpowiedzialności. W komentarzach pojawiały się określenia typu „cywilizacja śmierci” czy „zagłada ludzkości przez internet”, a także obawy o przyszłość świata zdominowanego przez technologie i sztuczną inteligencję. Silnym wątkiem była też systemowa bezradność wobec kryzysu psychicznego młodzieży – przepełnione oddziały psychiatryczne, brak specjalistów i realnego wsparcia.

W tle pojawiał się również czarny humor i sarkazm, będący próbą odreagowania napięcia.

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli znajdujesz się w trudnej sytuacji, przeżywasz kryzys, masz myśli samobójcze – zwróć się do dyżurujących psychologów i specjalistów:

- Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111
- Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych: 116 123
- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 121 212
- Wsparcie dla osób po stracie bliskich - będących w żałobie: 800 108 108
- Tumbo Pomaga – pomoc dzieciom i młodzieży w żałobie: 800 111 123
- pokonackryzys.pl
- W sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia koniecznie zadzwoń na numer alarmowy 112

Metodologia:

Analizę przeprowadzono na postawie przekazów w polskiej prasie radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach w dniach 1-15.10.2025 r.

Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ W najbliższy wtorek, 21 października, w sali ślubów Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach o godzinie – godz. 11:00, odbędzie się spotkanie informacyjne dotyczące środków unijnych, współpracy z gminą i Lokalną Organizacją Turystyczną Wyspy Wolin. Przedsiębiorcy dowiedzą się, jak uzyskać nawet 200 tysięcy złotych wsparcia dla swojej firmy. Treść artykułu: W imieniu Burmistrz Międzyzdrojów, Beaty Kiryluk, zapraszamy przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji i wszystkich zainteresowanych rozwojem lokalnej gospodarki na spotkanie poświęcone możliwościom pozyskania środków unijnych oraz współpracy z gminą i LOT Wyspy Wolin. Spotkanie odbędzie się 21 października (wtorek) w sali ślubów Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach. W programie przewidziano wystąpienia przedstawicieli instytucji wspierających rozwój przedsiębiorczości: Krzysztof Berest, Dyrektor Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Wojciech Celiński z Lokalnej Organizacji Turystycznej Wyspy Wolin Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Regionalnego – prezentacja produktów Zachodniopomorskiego Funduszu Rozwoju, m.in. pożyczek, poręczeń i reporęczeń, a także przedstawienie możliwości uzyskania bezzwrotnego dofinansowania szkoleń ze środków unijnych Katarzyna Kutereba-Gnitecka, Dyrektor LGR Zalew – prezentacja środków UE dostępnych w ramach programu LGR Na zakończenie przewidziano część poświęconą sprawom różnym i pytaniom uczestników. Tematem przewodnim wydarzenia będzie program „Dofinansowanie usług rozwojowych dla zachodniopomorskich MMŚP III”, który daje możliwość uzyskania nawet 200 000 zł dofinansowania na firmę oraz 10 000 zł na osobę ■