Nowy rozkład jazdy pociągów 2024/2025 został przygotowany przez PLK SA wspólnie z przewoźnikami tak, aby podróżni w pełni skorzystali z efektów inwestycji zrealizowanych przez spółkę. Od 15 grudnia, dzięki miliardowym inwestycjom z wykorzystaniem środków budżetowych i unijnych, podróżni wsiądą do pociągów z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków. Pasażerów czekają krótsze czasy podróży. Zwiększy się atrakcyjność oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych. Na trasach z Warszawy do Poznania i Gdańska od połowy grudnia składy będą jeździć w równych odstępach czasu. Łącznie to aż 48 relacji pociągów jeżdżących cyklicznie.
– Realizowane prace umożliwiają podnoszenie prędkości na liniach kolejowych, co oznacza jeszcze szybsze podróże. To otwiera przed przewoźnikami nowe możliwości. Nasze wspólne działania pozwalają na stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej, z której chętnie korzystają podróżni, co pokazują statystki: z roku na rośnie liczba pasażerów kolei. To cieszy – mówi Michał Gil, Członek Zarządu – dyrektor ds. eksploatacji, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Krótsze podróże i nowe połączenia
Od niedzieli najszybsze pociągi pojadą między Szczecinem a Poznaniem z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Dzięki inwestycji skróci się też przejazd na trasie Szczecin – Poznań – Warszawa, którą najszybsze składy pokonają w ok. 4 godz. 20 min. W nowym rozkładzie jazdy z Krakowa do Zakopanego pojedziemy w rekordowym czasie 2 godz.1 min ( IC Tatry) – to m.in. efekt zakończonych prac na tzw. kolejowej zakopiance.
Pasażerowie skorzystają z kolejnych efektów modernizacji linii Rail Baltica. W nowym rozkładzie jazdy dwa najszybsze składy PKP InterCity pokonają trasę Białystok – Warszawa Centralna w 1 godz. 30 min. Pociągi będą zatrzymywać się na stacji Białystok, przystanku Białystok Zielone Wzgórza oraz stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Warto także zwrócić uwagę, że 8 połączeń będzie odbywać się w czasie krótszym niż 2 godziny.
Na Dolnym Śląsku najszybszy pociąg dalekobieżny InterCity z Wrocławia do granicy polsko-czeskiej w Międzylesiu pojedzie w mniej niż 100 minut. To będzie najkrótsza w historii podróż tą linią. Skróci się również czas przejazdu pociągów regionalnych. To efekt prowadzonych prac ze środków budżetowych.
W województwie kujawsko-pomorskim, dzięki zakończeniu prac remontowych, o ok. 5 minut krócej pojadą pociągi na trasie Toruń Wschodni – Malbork oraz między Bydgoszczą a Nakłem nad Notecią. W województwie lubelskim czas przejazdu pociągów na odcinku Szczebrzeszyn – Bełżec skróci się o 4 minuty.
Pociągi ponownie połączą Skarżysko-Kamienną z Sandomierzem.
Tym samym zakończą się zasadnicze prace przy modernizacji linii kolejowej nr 25 na tym odcinku. Dzięki inwestycji współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, podróżni już korzystają z wygodnych peronów na stacjach i przystankach, m.in. w Starachowicach, Kunowie, Ostrowcu Świętokrzyskim i Jakubowicach.
Nowe przystanki i zmodernizowane perony
Pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu, od 15 grudnia skorzystają z nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinasowanych ze środków unijnych oraz z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.
Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki:
• w woj. małopolskim: Kraków Piastów, Kraków Kościelniki, Kraków Przylasek;
• w woj. świętokrzyskim: Podchojny (linia 8 Warszawa – Kraków) oraz Piekoszów (linia 61 Kielce – Fosowskie);
• w woj. śląskim: Zabrze Maciejów, Zabrze Północne, Chorzów Uniwersytet, Sosnowiec Jęzor Południowy;
• w woj. lubuskim: Rzepin Miasto;
• w woj. wielkopolskim: Wronki Zamość;
• w woj. zachodniopomorskim: Radziszewo na trasie między Szczecinem a Gryfinem;
• w woj. podlaskim: Repczyce na linii Białystok – Czeremcha (gmina Kleszczele).
Na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami oddanych do użytku będzie łącznie 10 odbudowanych przystanków: 5 w woj. śląskim - Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz 5 w woj. łódzkim - Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia i Biała Szlachecka. Dotychczas linia była wykorzystywana przez pociągi towarowe. Od grudnia przewoźnicy regionalni uruchomią na niej regularne połączenia pasażerskie. Podróżni zyskają zupełnie nowe połączenie z Łodzi przez Zduńska Wolę do Częstochowy, a także w relacji Chorzew Siemkowice – Częstochowa.
W woj. warmińsko-mazurskim pasażerowie skorzystają z nowych peronów (nr 1 i 2) na stacji Ełk, które zostały wybudowane w ramach modernizacji międzynarodowej linii Rail Baltica.
Pociągi wracają na swoje trasy
Po zakończeniu prac utrzymaniowych, wracają pociągi na odcinek linii kolejowej nr 27 (Nasielsk – Toruń Wschodni) między Raciążem a Sierpcem oraz na odcinek linii nr 33 między Płockiem a Sierpcem.
Składy wrócą również na modernizowany odcinek linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Pociągiem pojedziemy po zmodernizowanej linii kolejowej Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Podróżni skorzystają nie tylko z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet, ale także z dostosowanych do obsługi wszystkich podróżnych stacji, m.in. Chorzów Miasto, Bytom, Radzionków.
Informacja dla podróżnych
Przed podróżą warto sprawdzić rozkłady jazdy. Informacje na temat kursowania pociągów są dostępne w gablotach na stacjach, przystankach oraz w Internecie (https://portalpasazera.pl/). Również przewoźnicy szczegółowo informują o nowych połączeniach i zmianach w rozkładzie na stronach internetowych (https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/wiecej-polaczen,-rekordowe-czasy-przejazdow,-nowosci-zagraniczne-i-krajowe,-w-tym-pendolino-do-szczecina-i-poznania.-pkp-intercity-przedstawia-roczny-rozklad-jazdy-na-sezon-2024/2025.html). Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na wyświetlaczach.
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.