POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Czwartek [19.09.2024, 13:20:18] • zachodniopomorskie

Beton z wodą morską naukowców ZUT

Beton z wodą morską naukowców ZUT

fot. Organizator

Woda morska, zamiast słodkiej – recepturę na mieszankę betonową opracował zespół naukowca ZUT. Powstały w ten sposób beton charakteryzuje się takimi samymi parametrami jak „zwykły". Zastosowanie wody morskiej pozwala na przyspieszenie procesu jego dojrzewania, przez co w niektórych momentach cechuje się on właściwościami nawet lepszymi niż tradycyjny beton.

Badania trwały 2 lata i właśnie dobiegają końca. Oprócz prof. Pawła Sikory z Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska ZUT, projekt „NanoSeaCon" nadzorował dr Sundar Rathnarajan, absolwent najlepszej uczelni indyjskiej - Indian Institute of Technology Madras (IIT Madras) w Indiach. Partnerami były Uniwersytet Techniczny w Berlinie oraz Yonsei University w Seulu (Korea Południowa).

- W Polsce nie mamy problemu z dostępnością do wody, ta technologia nie jest u nas wybitnie potrzebna. Realizujemy projekt europejski - międzynarodowy i tematyka naszych badań ma charakter uniwersalny, ma pomóc terenom dotkniętym takim deficytem (Bliski Wschód, Indie, kraje afrykańskie). Efekty naszych prac znane są już na arenie międzynarodowej, zostaliśmy zaproszeni do grona założycielskiego nowoutworzonego komitetu Amerykańskiego Instytutu Betonu (ACI). W ramach prac Komitetu opracowane zostaną pierwsze międzynarodowe wytyczne do projektowania mieszanek betonowych zawierających wodę słoną – mówi dr hab. inż. Paweł Sikora, prof. ZUT z WBiIŚ ZUT.

Beton z wodą morską naukowców ZUT

fot. Organizator

Naukowcy nie prowadzili badań z użyciem wody z Bałtyku, ponieważ jest ona „za mało słona". Korzystali z wody "morskiej" specjalnie przygotowanej w laboratorium. Zawiera ona uśrednioną liczbę składników, która odzwierciedla wodę morską w światowych akwenach. Dodanie do mieszanki odpadów budowlanych pomogło zneutralizować jej „słoność" i zablokować potencjalną korozję – to ważne w momencie kontaktu ze stalą zbrojeniową. Dzięki temu badania przyczynią się do opracowania ekologicznych mieszanek betonowych o niskim śladzie węglowym.

- Zastąpienie cementu odpowiednią kombinacją dodatków (będących najczęściej materiałami odpadowymi lub poprocesowymi) pozwala na wyprodukowanie betonu, który jest w stanie "uwięzić" chlorki, występujące w wodzie morskiej w betonie i zneutralizować je. W efekcie stal zbrojeniowa w betonie nie będzie korodować.

Zmniejszenie ilości cementu powoduje z natury spowolnienie rozwoju wytrzymałości, lecz zastosowanie wody morskiej pozwala na zrekompensowanie tych strat poprzez interakcję składników. W efekcie opracowaliśmy trwały materiał niskoemisyjny (zawierający dużą zawartość dodatków mineralnych jako zamiennika cementu) lecz nie utraciliśmy właściwości betonu, ponieważ woda morska "zrekompensowała" nam te straty – mówi prof. Sikora.

Beton z wodą morską naukowców ZUT

fot. Organizator

Projekt realizowany był przy współpracy z szczecińską firmą Laboratorium Budowlano-Drogowym Betotest. To tam w ramach projektu dr Rathnarajan odbył miesięczny staż.

Emilia Kujawa
Rzecznik Prasowy
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ 8–9 października w Międzyzdrojach naukowcy, administracja ochrony przyrody i praktycy spotkają się, by omówić najważniejsze wyzwania: wdrażanie strategii ochrony różnorodności biologicznej do 2030 i Prawa Odbudowy Przyrody, ochronę ekosystemów morskich Bałtyku, presję turystyczną, monitoring oraz działania terenowe — od sukcesji po kontrolę gatunków inwazyjnych ■ Przerwa w dostawie prądu w miejscowości Laska Mieszkańcy miejscowości Laska w gminie Wolin muszą przygotować się na planowaną przerwę w dostawie energii elektrycznej. Jak informuje ENEA Operator, wyłączenie prądu zaplanowano na środę, 8 października 2025 roku, w godzinach od 8:30 do 14:00. Prace konserwacyjne są prowadzone w ramach standardowego harmonogramu utrzymania sieci energetycznej ■ Chcielibyśmy wraz z mężem podziękować pralni WashPro w Wolinie za ich wielki gest dobroci, za wielką pomoc w wypraniu naszych rzeczy po pożarze w naszym mieszkaniu. W tamtym momencie to był dla nas ogromny dar od losu. To daje nadzieję, że ludzie mają dobre serca. Dziękujemy z całego serca, Aleksandra i Robert, Szczecin ■ Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał umowę z firmą PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego z Gdańska. Przedmiotem umowy jest opracowanie projektu funkcjonalno-użytkowego (PFU) oraz kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji pn. „Budowa dostępu lądowego do Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”. Zakres prac obejmuje także uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii, uzgodnień, decyzji i pozwoleń administracyjnych, które umożliwią rozpoczęcie realizacji inwestycji. Etapy projektu Projekt przewiduje cztery główne etapy: 1. Budowę układu torowego z pełną infrastrukturą kolejową, 2. Budowę układu drogowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, 3. Budowę pozostałej infrastruktury technicznej, 4. Budowę obiektu odpraw granicznych (SANEPID). W ramach dokumentacji projektanci przygotują m.in.: • dokumentację geologiczno-inżynierską, • kosztorysy prac projektowych i budowlanych, • szczegółowy zakres budowy instalacji energetycznych, wodnych i innych, • projekt układu komunikacyjnego obejmującego: ◦ drogę o długości 2,1 km, ◦ parking buforowy o powierzchni 5 ha, ◦ ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 3 m, ◦ rozbudowaną infrastrukturę kolejową: 10 torów w grupie zdawczo-odbiorczej, 3 dodatkowe w grupie przyjazdowo-odjazdowej, tory dojazdowe nr 200 i 201 oraz układ torowy o maksymalnej długości 3,2 km – wraz z trakcją, sterowaniem ruchem i wiaduktami ■ Władze Świnoujścia ogłosiły, że 4 października 2025 będzie „Dniem Świnoujścia” — ważna data w kontekście 80. rocznicy powrotu miasta do Polski oraz 35 lat samorządności. Mieszkańcy będą mieli okazję uczcić historię miasta, uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych, rekreacyjnych i okolicznościowych ■