Terminal Promowy w Świnoujściu będzie obsługiwać największe promy
fot. Andrzej Ryfczyński
Po długotrwałych pracach budowlanych na terminalu promowym w Świnoujściu, inwestycja pn. „Przystosowanie infrastruktury Terminala Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego” dobiegła końca. O zakończeniu prac poinformowano podczas specjalnej konferencji prasowej, której gospodarzem był wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Wydarzenie zgromadziło wielu ważnych gości, wśród których znaleźli się przedstawiciele armatorów promowych oraz partnerskich portów Ystad i Trelleborg.
Najważniejszym punktem prac była modernizacja północnej części terminala, w tym stanowisk promowych nr 5 i 6. Dzięki połączeniu obu stanowisk, powstała nowa, długa na 294 metry linia cumownicza. Umożliwi ona teraz obsługę promów o długości do 270 metrów. Prace objęły również umocnienie dna w tym rejonie.
Jednym z ważniejszych elementów przebudowy była rampa przeładunkowa, która teraz spełnia nowe parametry techniczne. Może teraz wspierać ładunki o szerokości 35 metrów i nośności aż 180 ton. W ramach projektu, zadbano również o infrastrukturę - powstały nowe sieci wodne, kanalizacyjne, teletechniczne oraz zasilające w energię elektryczną. To ważne dla zapewnienia bezproblemowej pracy terminalu.
fot. Andrzej Ryfczyński
Ważną częścią inwestycji była również modernizacja taboru kolejowego. Przebudowano istniejące tory oraz wybudowano nowe na zapleczu stanowisk promowych. Ulepszeniu uległy również place manewrowe oraz postojowe, które teraz mogą obsłużyć znacznie więcej naczep oraz ładunków intermodalnych.
Nie można nie wspomnieć o nowej estakadzie nad stacją kolejową Świnoujście, która znakomicie skomunikuje zaplecze terminalu z jego głównym terenem.
fot. Organizator
Dopełnieniem całego projektu była inwestycja w nowoczesny sprzęt, jak wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe czy radiotelefony.
Ogromna inwestycja, której koszt wyniósł 185 milionów złotych, była możliwa dzięki wsparciu z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę.
fot. Organizator
Terminal promowy w Świnoujściu cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W zeszłym roku odnotowano tu 3387 zawinięć. Terminal oferuje blisko 7 km długości linii ładunkowej i w 2022 roku obsłużył ponad milion osób, a także setki tysięcy samochodów ciężarowych, naczep oraz osobowych. Całkowity tonaż przewozów wyniósł 14 463,0 tys. ton.
Zakończenie prac na terminalu promowym w Świnoujściu otwiera nowy rozdział w historii tego ważnego punktu na mapie polskiej infrastruktury transportowej.
mam satysfakcję że przyłożyłem cegiełkę do budowy nabrzeża tego terminala a było to w latach koniec lat osiemdziesiątych i początku lat dziewięćdziesiątych to były wspaniałe czasy
Największe NIEMIECKIE promy. Mam wrażenie że Świnoujście to już nie Polskie tylko Niemieckie Miasto.
No spieszcie się bo jak Was pisior kaczor wyprowadzi z Unii Europejskiej to nie będzie pieniążków i gówno z tego będzie.
mam satysfakcję że przyłożyłem cegiełkę do budowy nabrzeża tego terminala a było to w latach koniec lat osiemdziesiątych i początku lat dziewięćdziesiątych to były wspaniałe czasy