POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Sobota [23.09.2023, 11:16:12] • Polska

CPK ramię w ramię z Polregio. Kolejowe porozumienie podczas Trako

CPK ramię w ramię z Polregio. Kolejowe porozumienie podczas Trako

fot. Organizator

Centralny Port Komunikacyjny, czyli spółka odpowiedzialna za budowę nowych linii kolejowych, i Polregio, największy przewoźnik kolejowy w Polsce realizujący regionalne przewozy pasażerskie, rozpoczynają strategiczną współpracę. Dzisiaj podczas targów Trako w Gdańsku przedstawiciele CPK i Polregio podpisali porozumienie o współpracy.

– Projektowane przez CPK nowe linie kolejowe będą stanowić dodatkowy bodziec dla szybko rozwijającego się rynku przewozów kolejowych w Polsce. Porozumienie spółki CPK z przewoźnikiem Polregio to pozytywna wiadomość dla pasażerów. Obie strony zobowiązały się, że będą rozwijać usługi kolejowe w celu zwiększenia mobilności Polaków i udziału kolei w przewozach, a także dostarczenia impulsu do dalszego wzrostu gospodarczego Polski – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Podpisany dziś dokument zakłada, że spółki CPK i Polregio – po pierwsze – zacieśnią współpracę w ramach projektów CPK Pasażerski Model Transportowy (PMT) i Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ), dostarczając sobie nawzajem kolejnych danych, które są potrzebne do analizowania i prognozowania rozwoju ruchu pasażerskiego. To powinno przełożyć się bezpośrednio na efektywność przygotowywanych inwestycji, a także stanowić nową jakość w tworzeniu rozkładów jazdy, np. dogodnego dla pasażerów skomunikowania połączeń regionalnych, międzyregionalnych i dalekobieżnych.

Po drugie, CPK i Polregio będą współpracować w ramach tworzenia kompleksowego rozwiązania zapotrzebowania na tabor dla relacji międzyregionalnych (szybkich ekspresów regionalnych wykorzystujących nowe linie kolejowe) i ogólnopolskich przewozów w ramach Kolei Dużych Prędkości (pociągów dalekobieżnych).

Docelowo spółka CPK będzie odpowiedzialna za organizację i finansowanie tzw. poolu taborowego ze środków z Programu Wieloletniego CPK. Polregio zapewni inwestycje w istniejące i planowane zakłady utrzymania taboru na potrzeby przewozów międzyregionalnych i KDP oraz wniesie niezbędne doświadczenie i zasoby w zakresie utrzymania taboru.

Po trzecie, CPK i Polregio będą działać na rzecz promowania transportu kolejowego i wdrażania nowoczesnych rozwiązań dla poprawy jakości usług dla pasażerów kolei. Ponadto Polregio wdroży nowy system sprzedaży biletów, który uwzględni potrzeby pasażerów wynikające z dotychczasowych prac analitycznych realizowanych w CPK.

– Jako największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce rozwijamy współpracę z CPK, która zmieni na korzyść kształt modelu transportowego w Polsce. Dzięki nowym liniom kolejowym i dzięki inwestycjom w tabor i będziemy mogli obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów. Rozpoczęta dzisiaj formalnie współpraca CPK i Polregio to ważny krok w kierunku dalszego rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego – mówi Adam Pawlik, prezes spółki Polregio.
– Współpraca CPK i Polregio umożliwi dalszy dynamiczny wzrost rynku kolejowego i efektywne wykorzystanie jego ogromnego potencjału. Mówimy tutaj jednak nie tylko o istniejącej sieci kolejowej, ale przede wszystkim o nowych odcinkach linii realizowanych w ramach Programu CPK.

Przygotowywane rozwiązania powinny uwzględniać IV pakiet kolejowy, zapewniając konkurencyjność podmiotów działających na rynku kolejowych przewozów pasażerskich – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Jak wynika z PMT, do 2050 r. z usług kolei dalekobieżnej skorzysta 134 mln pasażerów, w tym: 108 mln pasażerów w pociągach kategorii Intercity i 26 mln w pociągach kategorii regionalnych ekspresów.
Tylko na kluczowym odcinku sieci kolejowej – łączącym Warszawę z CPK – podróżować będzie nawet 65 tys. pasażerów dziennie. To o 10 proc. więcej, niż dziś przemieszcza się autostradą A2 na zachód od Warszawy, która zostanie poszerzona m.in. w związku z budową lotniska CPK. Nowa infrastruktura kolejowa pozwoli zapewnić bardzo dobrą dostępność nowego portu lotniczego – nawet 40 proc. osób korzystających z lotniska będzie dojeżdżać do niego koleją.

Spółka CPK przygotowuje budowę łącznie ok. 2 000 km linii kolejowych, które umożliwią dojazd do nowego lotniska i CPK z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godz. Dla ponad 450 km trwa już zaawansowane projektowanie. Priorytetem inwestycyjnym jest odcinek Warszawa - CPK - Łódź, który powinien być przejezdny jednocześnie z pierwszym etapem lotniska.

Polregio jest największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, który każdego dnia uruchamia około 1700 pociągów na relacjach regionalnych. Z usług przewoźnika w tym roku skorzysta blisko 100 mln pasażerów. Spółka stale rozwija ofertę przewozów w 15 województwach, wraz z nawiązaniem współpracy z CPK poszerzy zakres działalności przewozowej w relacjach międzyregionalnych i w
obszarze utrzymania taboru kolejowego.

Zespół prasowy


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Uwaga! Gołoledź i oblodzenie w Zachodniopomorskiem – trudne warunki na drogach od dziś, godz. 8:00. Intensywne opady marznące mżawki i deszczu utrudnią poruszanie się pieszym i kierowcom. Zachowaj ostrożność – śliskie chodniki i jezdnie! ■ W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się w sobotę posiedzenie Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Tematami przewodnimi były trudna sytuacja meteorologiczna w naszym województwie oraz ognisko pryszczycy, które wykryto u bydła w przygranicznym powiecie Maerkisch-Oderland. W związku z tym ostatnim, na granicy specjalnym nadzorem zostaną objęte transporty zwierząt z Niemiec ■ W gminie Wolin, w miejscowości Troszynek, doszło do wycinki zdrowego, stuletniego drzewa. Decyzja ta wywołała burzę wśród mieszkańców, którzy zastanawiają się, dlaczego doszło do usunięcia drzewa, które nie stanowiło żadnego zagrożenia. Mieszkańcy Troszynka są oburzeni wycinką imponującego drzewa, które przez lata było ważnym elementem lokalnego krajobrazu. Drzewo, które nie wykazywało oznak chorób ani zagrożenia dla bezpieczeństwa, zostało wycięte, co wywołało pytania o zasadność i legalność tej decyzji ■