- Mamy najnowocześniejszą w Polsce flotę do obsługi regionalnych przewozów kolejowych, a realizowane teraz zamówienie potwierdza naszą pozycję lidera - ocenia Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Szersze fotele dla kobiet w ciąży, wydzielone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu, więcej stanowisk na rowery, poszerzone drzwi, fluorescencyjne piktogramy - to tylko niektóre z nowości w pociągach zamówionych przez Województwo Zachodniopomorskie. Dostawa czterech pojazdów ma zostać zrealizowana do listopada 2025 r. Wartość kontraktu - ponad 130 mln zł.
- Mamy najnowocześniejszą w Polsce flotę do obsługi regionalnych przewozów kolejowych, a realizowane teraz zamówienie potwierdza naszą pozycję lidera - ocenia Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
W piątek 14 lipca 2023 r. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego podpisał umowę z NEWAG SA na dostawę czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówione pojazdy (o oznaczeniu fabrycznym 31WE bb) mają pojawić się na torach do listopada 2025 r. Będą przystosowane do jazdy dwukierunkowej, z prędkością eksploatacyjną min. 160 km/h, i wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W pojazdach zaplanowano 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące, a także 16 stanowisk do przewozu rowerów. Wcześniej standardem było 10 miejsc. W przedsionkach będą kosze do segregacji odpadów, a w środkowych członach pojazdu zaprojektowano podwójne drzwi, żeby łatwiej wsiadało się z wózkiem czy rowerem. Ta przestrzeń będzie oznaczona fluorescencyjnymi piktogramami, by wejścia były dobrze widoczne również po zmroku.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Nowością w tych pociągach będzie 16 szerszych miejsc przeznaczonych np. dla kobiet w ciąży. Poszerzone fotele poprawią komfort podróży również osób z niepełnosprawnościami. W przedniej części składu zaprojektowano wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu. Na szybach będzie specjalna okleina, a na blacie stolika - gra planszowa o stonowanej kolorystyce. Obsługa pojazdu będzie miała też możliwość przygaszenie świateł w tej części pojazdu. To ma zapewnić komfort podróży, spokój, wyciszenie.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
- Kupujemy pojazdy, które mają być nie tylko niezawodne, bezpieczne, wygodne, ale też posiadać różne udogodnienia dla osób ze specjalnymi potrzebami - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.
Dzięki tym zakupom tabor kolejowy należący do samorządu województwa będzie jeszcze nowocześniejszy. Teraz flota Pomorza Zachodniego liczy w sumie 74 pojazdy, w tym 40 elektrycznych Impulsów i 12 hybryd.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Kolejne nowe EZT dostarczy nowosądecki NEWAG. Umowa przewiduje zamówienie podstawowe (4 pojazdy, które mają zostać dostarczone do listopada 2025 r.) i opcję (plus 4). Zatem w kolejnych latach na zachodniopomorskich torach może się pojawić aż osiem nowiutkich „elektryków”.
Zakres i tempo wymiany floty zależy oczywiście od finansów. Cztery EZT kosztują 130 724 400 zł brutto.
Zakup pociągów ma być dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w wysokości do 85 proc. wartości zamówienia.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Pojazdy, których właścicielem jest samorząd województwa, są użytkowane przez POLREGIO. Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. W 2022 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało przeszło 7,5 mln osób. To największa liczba pasażerów od ponad 10 lat.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Ciekawe czy dla zwykłych ludzi też będą jakieś miejsca :)
Zachodniopomorskie ma najlepszy tabor kolejowy w Polsce. Podróżujemy w przyzwoitych warunkach. Emilbus i Jomsborg to przeszłość...
Brawo! Widać tu konkretne działania, a nie tylko mrzonki i narzekania.
Niech marszałek poda do wiadomości publicznej jak zakończył się incydent z jego udziałem na S3??
co mi z pociagu jak dworzec w kamieniu w oplakanym stanie