Serdecznie zapraszamy na prezentację najnowszej hybrydy, która zasili flotę zachodniopomorskich pociągów. Powitanie odbędzie się na peronie 1 stacji Szczecin Główny o godz. 11.35 we wtorek (14 czerwca). Na pasażerów czeka wiele niespodzianek. A dziennikarze i fotoreporterzy mogą liczyć na wyjątkowe zdjęcia i mnóstwo ciekawych informacji o regionalnych połączeniach kolejowych, najnowszych inwestycjach taborowych i ekologii na Pomorzu Zachodnim.
W wydarzeniu wezmą udział: Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i inni członkowie Zarządu WZ, Radni Województwa Zachodniopomorskiego, przedstawiciele NEWAG SA (producent pojazdów hybrydowych) i POLREGIO SA.
Hybrydy kursują po Pomorzu Zachodnim od stycznia 2021 r. Do końca ubiegłego roku samorząd województwa pozyskał w sumie siedem takich nowoczesnych pociągów (2+5). Umowa z firmą NEWAG SA przewidywała tzw. opcje. Zarząd Województwa zdecydował o zakupie jeszcze pięciu dwunapędowych pojazdów. Hybrydowa flota do końca tego roku ma liczyć 12 pociągów.
- Jesteśmy krajowym liderem, jeśli chodzi o jakość taboru - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. - Nasze pociągi są wygodne, bezpieczne, przyjazne środowisku. I efektowne. Oprócz pojazdów ze standardową malaturą przygotowujemy również hybrydy, których barwy podkreślają piękno Pomorza Zachodniego, symbolizują nasze naturalne skarby, wyrażają ważne dla nas wartości - tłumaczy Olgierd Geblewicz.
Ekologia na torach
Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) obsługują połączenia na trasach częściowo zelektryfikowanych, m.in. Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek. Mogą również kursować do portu lotniczego w Goleniowie.
Podwójny napęd to ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, komfort i bezpieczeństwo podróżnych, korzyści dla środowiska. Hybrydy kursują tam, gdzie dotychczas wysyłano tylko spalinówki. Możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Jedna hybryda na torach to rocznie 338 ton dwutlenku węgla mniej! (Przy średnim rocznym przebiegu 150.000 km, z czego około 40,7% przypada na odcinki zelektryfikowane.) Zmniejszenie emisji tlenku azotu szacuje się na 650 kg. Tlenku węgla - ok. 52 kg. Dzięki możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny - do atmosfery nie trafia ok. 130 kilogramów sadzy HS. Oszczędność paliwa szacuje się na ponad 70 ton.
Klima, internet, rowery
W hybrydach jest 150 miejsc siedzących (ogółem 302) i przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków. Na wyposażeniu 36WEh znajduje się również defibrylator AED – sprzęt ratujący życie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.
Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).
Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup 69 pojazdów szynowych przeznaczyło 1,2 mld zł (brutto). Wartość pięciu pociągów hybrydowych, które mają zostać dostarczone w tym roku to 123 mln zł (brutto). Zakupy nowoczesnego taboru są możliwe dzięki Funduszom Europejskim.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego