Zakończył się pilotaż automatyzacji obsługi procedury wywozu przesyłek kontenerowych wywożonych z UE przez polskie porty morskie w Zachodniopomorskiem i Pomorskiem. Chodzi o przesyłki wyprowadzane przez urzędy celne:
• Oddział Celny "Nabrzeże Łasztownia" w Szczecinie,
• Oddział Celny „Baza Kontenerowa” w Gdyni,
• Oddział Celny „Terminal Kontenerowy” w Gdańsku,
• Oddział Celny „Nabrzeże Bułgarskie” w Gdyni.
Wyniki pilotażu pozwalają na ogólnopolskie udostępnienie tych funkcjonalności wszystkim zainteresowanym eksporterom dokonującym zgłoszeń eksportowych w Polsce. Z możliwości tych będą mogli skorzystać już od 4 maja 2022 roku.
Automatyzacja procesu dokonywana jest przez platformę dostarczoną przez Polski PCS Sp. z o.o. (PPCS).
Automatyzacja tego procesu skutkuje:
• przyspieszeniem i usprawnieniem odpraw w portach morskich,
• automatycznym wygenerowaniem elektronicznego potwierdzenia wywozu (IE599).
Podstawowe założenia automatyzacji
Pierwszym krokiem jest zgłoszenie przez przedsiębiorcę zgłoszenia celnego w Automatycznym Systemie Eksportu (AES).
W trakcie obsługi operacji wywozowej nowa platforma PPCS na bieżąco aktualizuje w systemach portowych/terminalowych status odprawy celnej kontenera.
Esporter, który chce skorzystać z automatyzacji musi dokonać
elektronicznego przedstawienia towaru (wykorzystując komunikaty IE507 albo IE507B). Pamiętać należy, aby komunikat ten trafił do systemu AES/ECS2 (wspólnotowy system obsługujący elektronicznie zgłoszenie wywozowe) w momencie udostępnienia kontenera na terminalu do ewentualnej kontroli celnej.
Platforma PCS pozwala eksporterowi lub jego przedstawicielowi zapoznać się ze statusem obsługi kontenera w systemie terminalowym, tak aby komunikat o obowiązkowym elektroniczny, przedstawieniu towaru (IE 507) trafił do systemu AES/ECS2 we właściwym momencie.