POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Wtorek [04.01.2022, 10:10:16] • zachodniopomorskie

Podsumowanie 2021 roku na drogach krajowych województwa zachodniopomorskiego

Podsumowanie 2021 roku na drogach krajowych województwa zachodniopomorskiego

fot. GDDKiA Szczecin

W mijającym 2021 roku udostępniliśmy kierowcom nowe drogi, o łącznej długości 45 km - S3 od Brzozowa do Rzęśnicy oraz obwodnicę Myśliborza w ciągu DK26. Prace budowlane ruszyły na 60 km S6, S11 i DK13. Podpisaliśmy umowy na budowę obwodnic Gryfina na DK31 i Szczecinka na DK20 - to inwestycje z rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Ruszyły postępowania przetargowe dla 46 km S6 od Koszalina do Słupska. Szereg ważnych decyzji zapadł w kwestii inwestycji będących w przygotowaniu - kolejnych odcinków S6, S10 i S11. Łączna wartość obecnie realizowanych inwestycji to 5,5 mld zł, a ich długość to 107 km.

Kierowcy mogą korzystać z S3 i obwodnicy Myśliborza

Od 27 kwietnia 2021 roku kierowcy mogą w pełni korzystać z około 42 km nowoczesnej drogi ekspresowej S3 na odcinku Brzozowo - Rzęśnica. Były to dwa odcinki realizacyjne - na fragmencie Brzozowo - Miękowo powstała zupełnie nowa droga ekspresowa z trzema węzłami drogowymi. Na odcinku Miękowo - Rzęśnica droga została rozbudowana - powstał nowy węzeł Kliniska, węzeł Rzęśnica został kompletnie przebudowany, powstało górne przejście dla zwierząt i cała trasa została wygrodzona. Łączna wartość dwóch odcinków wyniosła 538 mln zł. Realizacja odcinka Brzozowo - Miękowo była dofinansowana ze środków UE.

20 września 2021 roku oddaliśmy do ruchu obwodnicę Myśliborza w ciągu DK26. Oczekiwana od wielu lat inwestycja o długości 3,4 km umożliwiła wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Myśliborza, gdzie droga prowadziła pod średniowieczną bramą obronną.

Podsumowanie 2021 roku na drogach krajowych województwa zachodniopomorskiego

fot. GDDKiA Szczecin

60 km nowych odcinków w budowie

Rok 2021 był również okresem, w którym ruszyły budowy kilku odcinków dróg. Jest to przede wszystkim obecnie najdłuższy plac budowy w województwie - S11 Koszalin - Bobolice. To trzy odcinki realizacyjne o łącznej długości 48 km. Wojewoda Zachodniopomorski pod koniec czerwca wydał dla tych odcinków decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwiło rozpoczęcie robót jeszcze w lipcu. Na inwestycji prowadzone są roboty drogowe, powstają obiekty mostowe - to wielki plac budowy. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.

Wiosną 2021 roku, po podpisaniu umowy z wykonawcą, ruszyły prace przy I etapie obwodnicy Przecławia i Warzymic o długości 4,2 km. To nowy wyjazd ze Szczecina do autostrady A6. Powstają już obiekty mostowe i prowadzone są roboty ziemne obejmujące budowę nasypów, wykopów i stabilizację podłoża. W 2023 roku droga powinna być gotowa.

W lipcu 2021 roku podpisaliśmy umowę na dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 o długości 7,9 km. Kontrakt o wartości 448,8 mln zł obejmuję dokończenie odcinka obwodnicy, na którym występują trudnie warunki gruntowo-wodne. Wykonawca w sierpniu przystąpił do robót. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.

23 lutego 2021 roku podpisaliśmy umowę o wartości 59,9 mln zł na realizację robót w ramach III etapu przebudowy węzła Szczecin Kijewo. Wykonawca w marcu przystąpił do intensywnych prac. Obecnie mocno zaawansowana jest budowa drugiego wiaduktu na węźle. Na autostradzie A6 nie ma już starej nawierzchni z płyt betonowych, zastąpiła ją nowa nawierzchnia bitumiczna. W przyszłym roku będą jeszcze wykonywane warstwy ścieralne oraz roboty wykończeniowe i dojazdy do nowego wiaduktu. Do lipca przyszłego roku prace powinny się zakończyć.

Podsumowanie 2021 roku na drogach krajowych województwa zachodniopomorskiego

fot. GDDKiA Szczecin

S3 Świnoujście - Troszyn wkracza w okres robót budowlanych

Do zakończenia budowy całości drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim brakuje ostatniego odcinka Świnoujście - Troszyn o długości 33 km. Inwestycja jest podzielona na dwa odcinki realizacyjne, dla których umowy w systemie Projektuj i buduj podpisaliśmy jeszcze w 2020 roku. 28 czerwca br. wykonawcy złożyli wnioski o wydanie decyzji ZRID, kończąc tym samym etap prac nad projektem budowlanym. Dla odcinka Dargobądz - Troszyn decyzja ZRID została wydana 23 grudnia, a dla odcinka Świnoujście - Troszyn wydanie decyzji ZRID planowane jest w styczniu przyszłego roku. Umożliwi to rozpoczęcie robót budowlanych. Zakończenie budowy S3 planowane jest w 2024 roku.

Zakończenie drążenia tunelu w Świnoujściu

GDDKiA jest inwestorem zastępczym budowy tunelu w Świnoujściu. Dla tej inwestycji w 2021 roku został osiągnięty kluczowy kamień milowy - maszyna TBM wydrążyła tunel pod cieśniną Świna o długości 1,48 km. Obecnie w tunelu powstają konstrukcje wewnętrzne i jest przygotowywana budowa wyjść do galerii ewakuacyjnej.

Przetarg na 46 km drogi ekspresowej S6 Koszalin - Słupsk

Pod koniec sierpnia 2021 roku zostały wydane decyzje ZRID dla S6 Koszalin - Słupsk. Umożliwiło to ogłoszenie 6 września przetargów na ich realizację. Odcinek, o długości 46 km, został podzielony na dwa krótsze fragmenty. W przyszłym roku planowane jest podpisanie umów na realizację, a zakończenie inwestycji planowane jest w 2025 roku. Łączna szacowana wartość tej inwestycji to 2,6 mld zł.

Podsumowanie 2021 roku na drogach krajowych województwa zachodniopomorskiego

fot. GDDKiA Szczecin

Umowy na obwodnice Gryfina w ciągu DK31 i Szczecinka w ciągu DK20

W kwietniu podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gryfina w ciągu DK31. Była to pierwsza inwestycja w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic z podpisaną umową na realizację na terenie województwa zachodniopomorskiego. Obecnie trwają prace projektowe, a w przyszłym roku będzie prowadzona procedura uzyskania decyzji ZRID.

W lipcu kolejna obwodnica - tym razem Szczecinka w ciągu DK20 - doczekała się umowy na realizację. Kontrakt o wartości 106,6 mln zł zakłada budowę obwodnicy o długości 4 km. Obecnie również dla tej inwestycji wykonawca przygotowuję projekt budowlany.

Pozostałe siedem obwodnic w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, czyli obwodnice Szwecji, Wałcza, Rusinowa, Człopy na DK22, Złocieńca i Stargardu na DK20 oraz Kołbaskowa na DK13, jest na etapie prac przygotowawczych. Dla obwodnicy Szwecji w ciągu DK22 został już złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.

Inwestycje w przygotowaniu - kluczowe decyzje dla ZOS i S10

Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6 to największa inwestycja drogowa będąca obecnie w przygotowaniu. Na odcinku o długości 49 km zaplanowano budowę tunelu o długości 5 km. W 2021 roku została ukończona i zatwierdzona dokumentacja koncepcyjna wraz z badaniami podłoża. Pod koniec listopada Minister Infrastruktury przyznał 411 mln zł finansowania na opracowanie projektu budowlanego i odszkodowania za nieruchomości. Umożliwiło to ogłoszenie, w połowie grudnia, przetargu na projekt budowlany wraz z uzyskaniem decyzji ZRID.

Najdłuższym odcinkiem drogi ekspresowej, który pozostał jeszcze do realizacji na terenie województwa zachodniopomorskiego, jest S10 Stargard - Piła. W lipcu 2021 roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla 108 km tej drogi. Decyzja jest już ostateczna, a we wrześniu został ogłoszony przetarg na wykonanie Koncepcji programowej wraz z badaniami podłoża.

Podsumowanie 2021 roku na drogach krajowych województwa zachodniopomorskiego

fot. GDDKiA Szczecin

Działania na istniejącej sieci drogowej

Oprócz dużych inwestycji ważnym elementem działalności GDDKiA są też działania na istniejących drogach. W roku 2021 dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej mogliśmy zrealizować 21 zadań obejmujących doświetlenia przejść dla pieszych, chodniki, przebudowy skrzyżowań itd. W przyszłym roku będziemy realizować kolejne zadania w zakresie poprawy BRD. Została wyremontowana nawierzchnia na 24 km dróg krajowych. Były prowadzone również prace przy przebudowie czterech przepustów - na trzech na DK20 i jednym na DK31.

Na drodze S6 dzierżawca MOP Jarkowo rozpoczął na przełomie listopada i grudnia budowę stacji paliw. W grudniu na autostradzie A6 zaczął funkcjonować system telefonii alarmowej, w ramach inwestycji wykonano również 14 kamer nadzorujących ruch oraz kanał technologiczny. Ponadto na 15 obiektach mostowych w województwie zostały wykonane zabezpieczenia prześwitów.

Mateusz Grzeszczuk
Główny Specjalista
Pion Dyrektora Oddziału
Stanowisko ds. Komunikacji Społecznej


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Uwaga! Gołoledź i oblodzenie w Zachodniopomorskiem – trudne warunki na drogach od dziś, godz. 8:00. Intensywne opady marznące mżawki i deszczu utrudnią poruszanie się pieszym i kierowcom. Zachowaj ostrożność – śliskie chodniki i jezdnie! ■ W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się w sobotę posiedzenie Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Tematami przewodnimi były trudna sytuacja meteorologiczna w naszym województwie oraz ognisko pryszczycy, które wykryto u bydła w przygranicznym powiecie Maerkisch-Oderland. W związku z tym ostatnim, na granicy specjalnym nadzorem zostaną objęte transporty zwierząt z Niemiec ■ W gminie Wolin, w miejscowości Troszynek, doszło do wycinki zdrowego, stuletniego drzewa. Decyzja ta wywołała burzę wśród mieszkańców, którzy zastanawiają się, dlaczego doszło do usunięcia drzewa, które nie stanowiło żadnego zagrożenia. Mieszkańcy Troszynka są oburzeni wycinką imponującego drzewa, które przez lata było ważnym elementem lokalnego krajobrazu. Drzewo, które nie wykazywało oznak chorób ani zagrożenia dla bezpieczeństwa, zostało wycięte, co wywołało pytania o zasadność i legalność tej decyzji ■