ikamien.pl • Środa [29.12.2021, 10:29:17] • Wolin
Port morski w Wolinie

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum
W dobie kolei i autostrad dawny szlak handlowy i port w Wolinie stracił znaczenie strategiczne. Ważny jest jednak nadal dla turystyki.
Trudno w to uwierzyć, a jednak historia Wolina sięga epoki kamienia, sprzed 6 tysięcy lat. Warunki nad Dziwną były doskonałe. Dostęp do morza i szlaki handlowe pozwoliły osadzie przekształcić się w gród. I to nie byle jaki, bo znany w całej Europie jeszcze w pierwszym tysiącleciu n.e.

fot. Andrzej Ryfczyński
Historia Wolina jest bogata. Zatrzymajmy się jednak na czasach nam bliższych. Jesteśmy oto w 1963 roku, jeszcze w PRL-u, kiedy to formalnie ustalono port morski w Wolinie, który leży na wewnętrznych wodach morskich. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Urząd Morski podpisały umowę o dofinansowaniu inwestycji w Wolinie. Przedsięwzięcie obejmuje poprawę infrastruktury w małych portach. W tym przypadku chodzi o mały basen rybacki w Wolinie, tuż za obecnie nieczynnym elewatorem.

fot. Andrzej Ryfczyński
To małe ale jak znaczące dla rybaków przedsięwzięcie może być dobrym początkiem dalszych inwestycji w Wolinie. Pokażę Wam dzisiaj zdjęcie nabrzeża przy elewatorze z 1969 roku. Cumuje tam barka motorowa BM 5192 Żeglugi Śródlądowej z Gliwic. Z tamtych czasów zostały tylko wspomnienia i takie oto moje zdjęcie.

fot. Andrzej Ryfczyński
Do portu morskiego w Wolinie możemy dopłynąć z dwóch stron: cieśniną Dziwną przez Zalew Kamieński oraz cieśniną Świną przez Zalew Szczeciński. Ale mamy też połączenie z całą Europą przez Odrę, różne kanały i rzeki. W dobie kolei i autostrad dawny szlak handlowy stracił znaczenie strategiczne. Ważny jest jednak nadal dla turystyki. O tym, że warto tu zacumować, świadczy powstała osiem lat temu piękna marina. Są liczne długie nabrzeża… Inwestowanie w to miejsce ma przyszłość.

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum
Wszyscy wiedzą, że nie wszędzie jest odpowiednia głębokość. Można mieć jednak nadzieję, że następną inwestycją w wolińskim porcie będzie pogłębienie miejsc płytkich.
Andrzej Ryfczyński
Nie wiem komu ma służyć te nabrzeże, pomiędzy dwoma mostami, dla trzech rybaków, lub dla prywatnej inwestycji za państwowe pieniądze.
Pewnie że ma znaczenie czyja czyje to działki zaczynają nam tu uprawiać prywatę na maxa a co za idiota tu wypisuje iż to znaczenia niema pojeb.
Wolin to piękne klimatyczne miejsce.
Było kiedyś rolnictwo to i elewatory były potrzebne.
Jakie ma znaczenie do kogo należy fragment portu. Czy prywatne, czy miejskie, czy skarbu państwa, ale to nasze. Koniec z myśleniem że to jest prywatne. To myślenie systemu starej komuny o prywciarzach. Chcesz do kołchozu to do Łukaszenki, tam takich potrzebują.
Co wy ludzie wiecie. Działki dzisiejszego portu przy elewatorach idą w prywatne ręce rybaków! Więc dla kogo ten port pytam??
tak dzieje się portem morski Kamień Pomorski Płytki tor wodny jest przyczyną upadku małych portów morskich
o tym napiszcie zanim info was wyprzedzi, że powiat kamieński ma niemal najdroższe mieszkania w Polsce Na" GUS-owskie" dane o cenach mieszkań z całej Polski musimy poczekać niemal do końca następnego roku, gdyż są to informacje pochodzące z aktów notarialnych. Transakcyjny charakter tych danych sprawia jednak, że wciąż mogą być one ciekawe. Na podstawie informacji udostępnionych przez Główny Urząd Statystyczny, eksperci portalu RynekPierwotny.pl przygotowali poniższą tabelę. Prezentuje ona powiaty i miasta na prawach powiatu, które w 2010 roku oraz 2020 roku cechowały się najwyższym medianowym poziomem cen 1 mkw. lokali mieszkalnych (zarówno nowych, jak i używanych). Przypomnijmy, że mediana cenowa to stawka, której nie osiąga połowa sprzedawanych lokali mieszkalnych. Po porównaniu transakcyjnych danych z 2010 r. oraz 2020 r. widzimy, że przez 10 lat cenowa czołówka nieco się zmieniła. W minionym roku, Warszawa wypadła poza pierwszą trójkę najdroższych metrażowo lokalizacji. Ubiegłoroczna czołówka wygląda
To historyczne zdjęcie powinno być jedno z nielicznych dawnych zdjęć symbolem portu w Wolinie, znaczenia ważności gospodarczej i rolniczej naszego regionu.