POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Środa [13.01.2021, 22:30:08] • Świnoujście

Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu mocno zaawansowany

Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu mocno zaawansowany

fot. Organizator

Zaawansowanie montażu maszyny TBM do budowy tunelu w Świnoujściu wynosi już około 65 proc. W ukończonej w listopadzie ubiegłego roku komorze startowej po stronie wyspy Uznam znalazła się już cała głowica urabiająca. Pod koniec lutego mają rozpocząć się próby maszyny, a drążenie ma ruszyć w marcu.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu mocno zaawansowany

fot. Organizator

Inwestor zastępczy i dofinansowanie ze środków UE

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora Zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podstawowe elementy maszyny już zamontowane

Do komory startowej została już opuszczona i zmontowana zasadnicza część maszyny z łożyskiem i głównym napędem oraz część frontowa tarczy z głowicą urabiającą. Zmontowano również elementy zaplecza tarczy, tak zwane bramy. Obecnie trwają prace polegające na łączeniu opuszczonych elementów oraz instalacji podzespołów.

Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu mocno zaawansowany

fot. Organizator

Maszyna drążąca

Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie będzie zostawiało za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.

Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu mocno zaawansowany

fot. Organizator

Zakład prefabrykacji pracuje pełną parą

Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel, potrzebne jest jej stałe dostarczanie tubingów – elementów składających się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów). W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Nie są identyczne, każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu ze względu na to, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też posiadał łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów. Obecnie gotowych jest ponad 1500, a kolejne są stale wykonywane.

Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu mocno zaawansowany

fot. Organizator

Komora odbiorcza w budowie

Prace po stronie wyspy Uznam, gdzie jest zlokalizowana większość infrastruktury związanej z budową to nie wszystko. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której jeszcze w tym roku powinna dotrzeć maszyna TBM. Zostały wykonane ściany szczelinowe, trwają wykopy pod płytę stropu. Przewiercenie się na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. W tunelu trzeba będzie jeszcze wykonać jezdnię, wszystkie instalacje i wyjścia awaryjne. Termin zakończenia inwestycji to jesień przyszłego roku.

Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu mocno zaawansowany

fot. Organizator


Mateusz Grzeszczuk
Główny Specjalista
Stanowisko ds. Komunikacji Społecznej


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Czwartek [14.01.2021, 15:10:47] • [IP: 80.94.24.***]

Ciekawe czy wykonawca ma jakiekolwiek doświadczenie? Czy też znowu im taniej tym lepiej?

Oglądasz 1-1 z 1
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Tunel pod Świną w Świnoujściu: w nocy 18/19 grudnia 2025 r. w godz. 22:00–05:00 wprowadzony zostanie ruch wahadłowy, natomiast w nocy 19/20 grudnia 2025 r. od 22:00 do 23:00 obowiązywać będzie ruch wahadłowy, a od 23:00 do 05:00 tunel zostanie całkowicie zamknięty ■