Maszyna przejdzie kontrolę celną i będzie sukcesywnie rozładowywana i przewożona na specjalnych platformach w pobliże komory startowej.
Ta powstaje po stronie wyspy Uznam. Aktualnie trwają prace przy wykopie podstropowym. Zakończono już zbrojenie płyty stropowej, jej betonowanie i montaż systemu izolacji zamka ściany szczelinowej z płytą stropową oraz system odwodnienia roboczego szybu startowego.
- Przypłynięcie do Świnoujścia statku z maszyną na pokładzie będzie bardzo ważnym momentem w realizacji budowy tunelu, rozpocznie jej kolejny etap - mówi Janusz Żmurkiewicz, Prezydent Miasta Świnoujście. Będąc na budowie systematycznie obserwuję, jak postępują prace przy komorze startowej. To właśnie w niej TBM zostanie złożona w jedną całość i z niej rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny. Ten moment będzie kamieniem milowym dla inwestycji. Inwestycji, dzięki której zniknie obecna bariera komunikacyjna w postaci promów i nasze miasto będzie mogło dalej się rozwijać.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Swec
Co jeszcze w ostatnich tygodniach działo się na placu budowy? Trwają roboty konstrukcyjne przy wykonywaniu segmentów 8 i 9. Wykonano zbrojenie, szalunki i zabetonowano ściany oporowe na płycie stropowej. Wykonano izolację płyty i ścian oraz zasypkę stropu. W segmencie 7 – pod ulicą Karsiborską – powstała platforma robocza niezbędna do rozpoczęcia głębienia ścian szczelinowych. W segmentach od 2 do 6 zakończono wykonywanie przesłony poziomej w technologii jet-grouting, rozpoczęto skuwanie korony ścian szczelinowych i wykonywanie oczepów.
- Po drugiej strony cieśniny Świny na wyspie Wolin trwają przebudowy sieci infrastruktury – mówi Bogusław Konopko inżynier nadzoru z firmy SWECO. Przebudowywane są sieci gazowe, wodno-kanalizacyjne i wysokiego napięcia. Prowadzone są też roboty konstrukcyjne przy platformach technologicznych i murkach prowadzących dla ścian szczelinowych. Tu powstaje komora odbiorcza dla maszyny TBM.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Swec
Maszyna wiercenie rozpocznie na Wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na Wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 metrów pod dnem cieśniny, która w tym miejscu ma 13,5 metra głębokości. Maszyna TBM drążąc tunel jednocześnie układa betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. W Świnoujściu na każdy pierścień, a będzie ich docelowo780 złoży się 8 segmentów. Każdy z dwumetrowych pierścieni będzie ważył 100 ton - mówi Piotr Flisiak, Dyrektor Kontraktu z firmy PORR
Inwestorem projektu jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.
Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.
Hanna Lachowska
Główny Specjalista
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych
Urząd Miasta Świnoujście
Pis nie daje nawet złotówki tylko Unia i my wszyscy mieszkańcy. Realizują się marzenie mieszkańców od lat trzydziestych ubiegłego wieku, a przede wszystkim śp. prezydenta Stanisława Możejki, kiedy to 22. 12. 1999 roku tuż przed Wigilią BN. ogłosił przetarg na budowę tunelu. Międzyzdroje reprezentowała Adrianna Hebel.
Prawdziwy dorobek PiS to prom wybudowany w stoczni w Szczecinie,
Gdyby nie UNIA EUROPEJSKA to ten tunel nigdy by nie powstał. Tak jak i wszystkie nowe drogi i inne inwestycje.
Tunel powinien nosić nazwę Stanisława Możejki który był jednym z pierwszych inicjatorów jego budowy.
Pis nie daje nawet złotówki tylko Unia i my wszyscy mieszkańcy. Realizują się marzenie mieszkańców od lat trzydziestych ubiegłego wieku, a przede wszystkim śp. prezydenta Stanisława Możejki, kiedy to 22. 12. 1999 roku tuż przed Wigilią BN. ogłosił przetarg na budowę tunelu. Międzyzdroje reprezentowała Adrianna Hebel.
Brawo UE i Um Świnoujście bo oni za to płacą a nie pis.
BRAWO PiS