ikamien.pl • Środa [22.05.2019, 22:54:59] • Świnoujście
Port odkrywa karty: 19 maja poznaliśmy szczegóły projektu terminala kontenerowego. Zobacz film i plik PDF!
fot. Andrzej Ryfczyński
Na pokładzie m/f Odra Queen w niedzielę 19 maja odbyła się prezentacja budowy terminala kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Tym samym Zarząd Portu Szczecin i Świnoujście S.A. spełnił wreszcie obietnice i deklaracje składane mieszkańcom podczas licznych spotkań z przeciwnikami tej inwestycji, a także specjalnie zwoływanych sesji Rady Miasta, które kończyły się jedynie zapewnieniem, że gdy prace nad projektem dojdą do etapu obejmującego kompleksową wizję inwestycji, dyrekcja portu natychmiast przedstawi ją społeczności miasta. Jak się okazało na pokładzie Odra Queen nie tylko świnoujścianie są żywotnie zainteresowani kolejną, potężną inwestycją portu. Pojawiła się tu także silna delegacja Międzyzdrojów z burmistrzem Mateuszem Bobkiem na czele.
Co kryje się w projekcie wycenianym na 3 miliardy 351 milionów złotych? A przede wszystkim czy wyspa Wolin nie zakorkuje się gdy na ruch turystyczny, dostawy z rozbudowywanego terminala promowego i transport drogowy z gazoportu nałoży się transport wielkich ciężarówek z kontenerami?
fot. Andrzej Ryfczyński
W trosce o dobry społeczny odbiór swojej kolejnej inwestycji, Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście przygotował film, którego przesłaniem jest nierozerwalny związek rozwoju Świnoujścia z rozwojem portu. Trudno jednak by te argumenty podziałały na przedstawicieli sąsiednich Międzyzdrojów. Dla drużyny burmistrza Bobka liczyły się dane dotyczące przewidywanego obciążenia drogi S3 po wybudowaniu terminalu.
fot. Andrzej Ryfczyński
Możliwe zakorkowanie trasy przez masę ciężkich TIR-ów z kontenerami znacząco wpłynęłoby na zmniejszenie atrakcyjności kurortu. W tej sprawie strony nie doszły do porozumienia. Władze Międzyzdrojów nie są skłonne dać wiary przedstawionym przez Zarząd Portu uspakajającym wyliczeniom drogowców. Zaprezentowany w niedzielę plan zawiera również rozwiązania, które mają zapewnić bezpieczeństwo i projekt rekompensujący niedogodności mieszkańcom prawobrzeżnej części Świnoujścia.
fot. Andrzej Ryfczyński
Chodzi o system dojazdów do terminalu, który ma ominąć Warszów. Strumień pojazdów zmierzających do bazy kontenerowej ma zostać poprowadzony od ronda w Łunowie z ominięciem zamieszkałej części prawobrzeża. Nowy odcinek drogi ma mieć długość 2900 metrów. Na odcinku dojazdowym ma zostać zmodernizowana linia kolejowa. Powstaną dwa nowe wiadukty kolejowe. W ramach rekompensat, port proponuje budowę promenady na warszowskiej plaży. Wizualizację tego pomysłu zawiera przedstawiony w niedzielę film.
fot. Andrzej Ryfczyński
Warto dodać,że przedstawiony przez port projekt zakłada pogłębienie toru podejściowego do terminala do 17 metrów. Tor podejściowy ma kończyć się nową obrotnicą, która, wraz z basenem portowym zostanie osłonięta przed falowaniem kolejnym falochronem.
Z przedstawioną koncepcją zapoznali się dziennikarze i władze samorządowe. Zarząd Portu spełnił swoją obietnicę. Obecnie czas by swoje deklaracje wypełnił także Prezydent Świnoujścia. Przypomnijmy, że już w ubiegłym roku Janusz Żmurkiewicz zadeklarował iż, po przedstawieniu przez port projektu, rozpisze w Świnoujściu referendum, oddając ostateczną decyzję w sprawie zgody na budowę terminala kontenerowego mieszkańcom miasta.
fot. Andrzej Ryfczyński
Na koniec kilka przedstawiamy kilka najważniejszych danych, które pozwalają lepiej zorientować się w skali tej inwestycji portu. Oto najważniejsze parametry przyszłego terminala przekazane przez rzecznika prasowego ZMPSz i Ś Monikę Woźniak Lewandowską;
Głębokowodny Terminal Kontenerowy w skrócie:
do 1000 nowych, dobrze płatnych, miejsc pracy, głównie dla inżynierów i techników,
najwyższe standardy bezpieczeństwa i poszanowanie środowiska naturalnego,
zaplecze terminalu zajmie do 68 ha, nie jak niektórzy podają 500 ha,
budowa S3 i modernizacja linii kolejowej,
przeładunek 1,5 mln TEU rocznie,
zagospodarowanie plaży na Warszowie, budowa promenady, parkingu turystycznego, drogi dojazdowej i ścieżek rowerowych, obsługa statków do 400 metrów.
Film promocyjny: www.youtube.com/watch?v=9GKTS2n302Q&feature=youtu.be
Terminal: Prezentacja techniczna
Do Gość 23.05.2019, 18:49:42/ MY POTĘGĄ SĄ I BASTA !!
Do Gość • Czwartek [23.05.2019, 18:49:42] • [IP: 37.47.142.***]. Zupełnie jak bym czytał jakiegoś Niemca. W dodatku nie przedstawił się; jakiś Hans czy Franz? Wszystkie te wielkie inwestycje morskie czy CPL, przekop Mierzeji Wiślanej, zapowiadane przez Polski Rząd, powstaną, bo taka jest wola nas, Polaków. Niezależnie od tego ile przeszkód będą tworzyć Niemcy czy Ruscy. Dziś już mamy w sobie tyle siły, żeby to zrobić. A będziemy mieli jej coraz więcej.
Gaz rurą to mniej ciężarówek.
Bajanie o tym, że specustawa załatwi wszystko bez konsultacji społecznych dowodzi braku znajomości prawa i braku woli wykonywania prawa tak polskiego jak i europejskiego. Polsce grozi trybunał Sprawiedliwości UE za naruszanie dyrektywy EIA. Zarzut dotyczy m.in. specustaw, których realizacja może być wstrzymana do czasu sądowego rozstrzygnięcia o możliwości takiej realizacji. Polska została zobowiązana do usunięcia uchybień w tej materii do końca maja... A czy przypadkiem PREZENTACJA nie zostanie potraktowana jako konsultacje społeczne? Sprytu przecież urzędnikom nie brakuje.
Międzyzdroje na tej inwestycji nic nie ugra tylko straci. Może całą wyspę zabrać pod samodzielną wyspę jako powiat?
Dla Świnoujścia same plusy: - dochody dla miasta - brak uciążliwości dla turystów i mieszkańców - zatrudnienie i rozwój infrastruktury Dla Międzyzdrojów same minusy: - brak dochodów z inwestycji - zakłócenie krajobrazu morskiego i wzrost hałasu (funkcja turystyczna Międzyzdrojów spadnie) - ogromny ruch samochodowy na trasie S3 (hałas, zanieczyszczenia, ryzyko wypadków wzrośnie) Jaką propozycję mają włodarze Międzyzdrojów na tą inwestycję? Co na tym może miasto zyskać? Jaka rekompensata?
Pięknie to wygląda. Takich właśnie inwestycji tu potrzeba, komusze stare molochy na śmietnisko historii, teraz idzie nowe dla młodego pokolenia szansa.
- co do utraty atrakcyjności kurortu przez budowę kontenerowca, to bym raczej na to nie stawiał, mamy lepsze kwiatki np. “leningrady” lub wieżowce-plażowce w Międzyzdrojach, - “do 1000 nowych, dobrze płatnych, miejsc pracy... dla inżynierów i techników” z głębi Polski, bo ilu mamy suwnicowych w mieście ? - “zaplecze terminalu zajmie do 68 ha”, zgadza się, las pomiędzy LNG a kontenerami nie będzie wycięty, tylko jakie zwierzęta tam zamieszkają ? Kto będzie zbierał tam grzyby ? Pył, hałas i smrodek, - “budowa S3 i modernizacja linii kolejowej” na potrzeby LNG i kontenerów, nie dla mieszkańców czy turystów. Tyle. (2019.05.23 g.00:12)
- nasza dróżka S3 się jakby poszerza, jednocześnie dobijamy na nią samochodów ponad miarę, kto w sezonie jechał eską w okolicach weekendu nad morze lub z powrotem to wie o czym piszę. Ciekawe dane podaje GDDKiA dotyczące samochodów ciężarowych: między Świnoujściem a Wolinem średnio (!!) w ciągu każdej doby przejeżdżało ich około 650 w 2000r., około 710 w 2005r., 1227 w roku 2010 i prawie 2000 w 2015r. !! Przed uruchomieniem gazoportu, przed otworzeniem (tak wierzę w to) tunelu pod Świną i tranzytu do Niemiec. Bez uwzględnienia kontenerów, których ciężarówki będą wozić około 750 000 rocznie, czyli około 2000 dziennie !! A do tego dochodzą osobówki, motocykle, mikrobusy, lekkie samochody ciężarowe i autobusy. Na trasie Ście-Wolin dobowy ruch pojazdów silnikowych wzrastał w kolejnych pięciolatkach od 2010r.: 6381, 6691, 7883, 10423, czyli kolejno w stosunku do poprzedniego pomiaru o 5% w 2005, 15% w 2010, 30% w 2015. Nikt mi nie powie, że będzie Pan zadowolony. Nie ma bata by łyknąć taki kit.
W skrócie: - inwestycji pewnie nie da się zatrzymać (wystarczy specustawa i wszelkie protesty, petycje, głosowania trafią do kosza), - dla regionu raczej z tego kokosów nie będzie, a raczej jeszcze pojawią się straty bo do" specjalnej portowej strefy ekonomicznej" przeniesie się nasz przemysł ponieważ (co prawda od kilku lat i jakoś nie mogą skończyć) szykowany jest poselski projekt nowelizacji ustawy, w którym zapisane zostało wprost, że przedsiębiorstwa portowe płacić mają stawkę 0, 3% - czyli obniżenie o 300 razy !! - pan prezentujący koncepcję, co najmniej dwa razy wspomniał, że w przypadku portu kontenerowego nie są wymagane konsultacje społeczne a prezentacja ma raczej charakter informacyjny niż dyskusyjny, - inwestycja nie będzie kosztowała 3, 5 mld zł, nawet nie 5 mld zł, nie wiem ile, ale patrząc na to co się dzieje na dużych inwestycjach, jakie padają kwoty na przetargach budowlanych to należy założyć, że każdego roku będzie drożało, może 500 milionów zł rocznie więcej, takie nasze 500+,