Istniejąca droga wojewódzka nr 102 na odcinku od Międzyzdrojów do Międzywodzia ze względu na swoje uwarunkowania techniczne nie stwarza dla rowerzystów i pieszych nawet minimum bezpieczeństwa poruszania się po niej.
fot. Andrzej Ryfczyński
Prawdopodobnie za niecałe dwa lata ruszy budowa drogi rowerowo-pieszej z Międzyzdrojów do Wisełki i dalej. Trwają konsultacje pomiędzy Marszałkiem Województwa Zachodniopomorskiego z Dyrektorem Wolińskiego Parku Narodowego w sprawie przebiegu trasy.
Istniejąca droga wojewódzka nr 102 na odcinku od Międzyzdrojów do Międzywodzia ze względu na swoje uwarunkowania techniczne nie stwarza dla rowerzystów i pieszych nawet minimum bezpieczeństwa poruszania się po niej.
fot. Andrzej Ryfczyński
Wzrastający z roku na rok ruch samochodowy na tej drodze w obrębie Wolińskiego Parku Narodowego, obecnie kształtujących się średnio na dobę na poziomie 3,8 tys. samochodów pokazuje, że bardzo pilnym jest stworzenie drogi rowerowej, po której bezpiecznie mogliby poruszać się rowerzyści i piesi. Naprzeciw tym oczekiwaniom wyszedł Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, który podjął działania na rzecz stworzenia takiej drogi.
fot. Andrzej Ryfczyński
Przyjęta przez Urząd Marszałkowski koncepcja drogi rowerowej z Międzyzdrojów do Wisełki zakłada przebieg jej wzdłuż istniejącej drogi nr 102. Wg założeń miałaby biec równolegle do 102 po gruntach obecnie zalesionych, będących głównie siedliskiem przyrodniczym – kwaśna buczyną, w miejscach występowania pospolitych i rzadkich gatunków roślin i zwierząt, w tym objętych ochroną gatunkową. Jednym z takowych jest kruszczyk rdzawo-czerwony należący do rodziny storczyków.
fot. Andrzej Ryfczyński
Wstępna analiza przeprowadzona przez służby WPN świadczy, że realizacja ścieżki rowerowej wzdłuż 8 kilometrowego odcinka drogi nr 102 wymagałaby wylesienia około 3 – 4 ha gruntu, w tym wycinki około 5 tys. drzew, dokonania olbrzymich prac ziemnych, w tym niwelacji terenu, przebudowy skarp i wzniesień morenowych. Taka sytuacji, ze względu na lokalizację w parku narodowym, kłóci się z ideą drogi rowerowej, która powinna być drogą ekologiczną, a nie biec tuż przy ruchliwej drodze.
fot. Andrzej Ryfczyński
W tej sytuacji, mając na uwadze obowiązujące przepisy, WPN sugeruje możliwość poprowadzenia tej drogi rowerowej innym alternatywnym szlakiem. Jest to stara droga łącząca Warnowo z Międzyzdrojami. Kiedyś tym traktem, drogą jeździły autobusy. Nie potrzeba wycinać drzew, a podłoże w znacznej części jest utwardzone. Prace inżynierskie przy drodze 102 przyniosą negatywne skutki przyrodnicze. Alternatywna trasa starą drogą przez park rodziłaby skutki przyrodnicze nieporównywalnie niższe, a atrakcyjność przejazdu porównywalna do projektu wzdłuż drogi nr 102. Wadą jest to, że byłaby dłuższa o około 2 kilometry, ale byłby spokój, cisza brak wiatru i równy teren bez wzniesień, łatwiejszy do jazdy.
fot. Andrzej Ryfczyński
Co jest także ważne, to to, że koszty budowy drogi rowerowo-pieszej w wariancie alternatywnym wskazanym przez WPN będą WIELOKROTNIE NIŻSZE!
Jak zrobią przez Warnowo to mało kto skorzysta i dalej te obładowne rowery będą śmigać drogą. Większość po drodze jedzie na Gosań. Można zrobić ścieżkę 5m od drogi. Bardzo fajną ścieżkę mają w Niemczech jak sie jedzie na Garz.
Fury maja niezle bo i pensja niezła wielu nawet nie zdaje se sprawy ile oni zarabiaja
Nieźle fury mają w lasach państwowych.
Ścieżka rowerowa powinna być aż do międzywodzia, wtedy byłby jakiś logiczny odcinek ścieżki, którą można by dojechać do aż Kamienia.Mówienie że wadą jest to że ścieżka będzie dłuższa o ileś kilometrów jest śmieszne.Rowerzysta to nie lux torpeda.
Ciekawe kto będzie projektantem
Dyrekcja Parku za każdym razem jest na NIE do wszystkiego.do zejść na plaże w miejscowości Wisełka, czy Świętoujść. Wszystko im nie pasuje. Te osoby nie powinny zajmować funkcji kierowniczych. Są niereformowalni i nie ludzcy. Przez nich taka miejscowość jak Wisełka nie może się rozwijać. Najchętniej sypnęłabym kilkoma inwektywami pod ich adresem ale się powstrzymam bo w tym propisowskim kraju za wyrażenie swojej opinii można iść siedzieć.
wielka głupota robienia drogi rowerowej przy tak ruchliwej i hałaśliwej jezdni
15 lat temu na sesjach w Parku proponowałem alternatywny do przebiegu wzdłuż drogi 102 przebieg ścieżki rowerowej drogą do Warnowa koło Rezerwatu Pokazowego Żubrów, jako bezpiecznej i ożywiającej ruch turystyczny w Warnowie a przy okazji zwiększającej liczbę odwiedzających w Zagrodzie Pokazowej Żubrów, wtedy to wszystkich bawiło, łącznie z obecnymi na zdjęciach gratuluję pomysłu Rafał Wardziukiewicz - były pracownik WPN
droga tak ale nie z warnowa. z wiselki powinien byc zjazd i to na ta droge ktora jezdza tylko z parku a nie ten zorany przez ciezarwki z drzewem psudo szlak.
Takie rozwiązanie nasuwa się samo. Nareszcie ktoś to odkrył. Już dawno powinno być to zrealizowane...
Mam nadzieję że zrobią dobra drogę żebym mógł cisnać tam moim scigaczem
Kilku drzew im szkoda a codziennie z WPN wyjeżdżają ciężarówki z dębami
Łaskawcy! Ta droga istnieje od lat, tylko nie sposób nią jechać przed Warnowem z uwagi na duże nierówności terenu. Ciekawe jaki będzie jej przebieg z Warnowa do Wisełki, czyżby wąską asfaltową szosą? Ścieżka rowerowa powinna wcześniej odbijać w lewo na wysokości jeziora Czajcze i poprowadzona wzdłuż szosy. W Parku Wolińskim jest bardo dużo dróg, niestety jeżdżą nimi tylko pojazdy służbowe (bardzo szybko) , lub ciężkie zajmujące się wycinką drzew. Jakoś na zachodzie są też Parki, ale są bardziej przyjazne ludziom tam przebywającym. U nas to tylko ciągłe zakazy.
Piękna trasa w centrum parku.
Tak-droga warnowska bardzo malownicza i bezpieczna. Bardzo dobry pomysł. Nie trzeba tyle niszczyć . Jazda blisko szosy przy dużym natężeniu ruchu samochodów oraz dzików nie fajna.
Żenada dr parku i jego zastępcy dla nich nie liczy się człowiek tylko robaki i jakieś liście.
przez z szczecin powinna biec. Spaliny z rowerów zle wpłyna na psychikę dyrektora WPN>
Koncepcja b. dobra. Życzę powodzenia w jej realizacji.