POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Wtorek [31.05.2016, 08:17:05] • zachodniopomorskie

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

Po wojnie do Świnoujścia, a dokładnie do stacji Odra Port przyjeżdżało się z reguły pociągiem. Autobusów dalekobieżnych nie było. Z historii budowy kolei do Świnoujścia, pamiętam że ze względu na problemy przekopania się przez wzgórza koło Międzyzdrojów, pociąg dotarł z Berlina do Świnoujścia, a dalej promami na Warszów. Promy kolejowe miały duże znaczenie komunikacyjne w tamtym czasie, ponieważ można nimi było pływać do Gdańska i Skandynawii.

Po 1945 roku Rosjanie demontowali wszystko co mogli zabrać i wywieźć z tak zwanych ziemi odzyskanych do ZSRR. Tak też skradziono nam tory kolejowe na małych stacjach jak odcinek pomiędzy Dobrą Szczecińską a Stolcem, przy granicy Niemieckiej.

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

Jako mały chłopak pamiętam jak nas wtedy wypytywali ludzie ubrani w mundury wojskowe gdzie są jeszcze tory kolejowe. Dorośli niechętnie o tym mówili dlatego wypytywali nas. Takim szabrem powojennym padła magistrala kolejowa ze Śląska do portu w Szczecinie. Zdemontowano jeden tor z dwóch. Jeżeli chodzi o Kamień Pomorski, to rozmontowano cały tor z Kamienia Pomorskiego do Trzebiatowa, ostał się tylko wiadukt i dalej nasypy kolejowe. Minęło trochę lat, rozwinęło się przedsiębiorstwo rybackie „Odra”, a powstający duży port węglowy „Świnoport” wymusił przebudowę linii kolejowej ze Śląska do Świnoujścia.

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

Do czasów modernizacji kolei do Szczecina i dalej jeździło się często z przygodami. Jak był parowóz słabszy, a wagony były przeciążone, to był problem wyjazdu z Międzyzdrojów. Ciuchcia nie mogła podjechać pod górkę za Międzyzdrojami w Wolińskim Parku Narodowym. Sam wielokrotnie to na własnej skórze odczułem i nie zawsze na czas do Szczecina dojechałem. Co wtedy maszynista robił. Jechał z gwizdem do tyłu z powrotem do Międzyzdrojów, mijał stację i zatrzymywał się 200 metrów dalej. Czekał aż w kotle ciśnienie pary odpowiednio się podniesie i ruszał. Kiedy mijał stację to miał już pewną prędkość i tak z rozpędem pokonywał to trudne wzniesienie w WPN. Podczas modernizacji kolei odcinka z Goleniowa do Świnoujścia wykonano szereg całkiem nowych inwestycji. Zbudowano drugi tor, nowy most w Wolinie i stację kolejową. Przekopano nową przełęcz w Parku, nowy wiadukt w Międzyzdrojach i zbudowano nową stację Lubiewo i trzeci tor do portu. Teraz pociągi towarowe załadowane ciężką rudą żelaza rozpędzone mogą pokonać wzniesienia w WPN. Bardzo rozbudowano stację towarową począwszy od Łunowa, Przytór, aż do nabrzeży taśmociągów w porcie. Wykonano wywrotnicę do rozładunku węgla. Wagon jest obracany kołami do góry, a węgiel wysypuje się wprost na taśmociąg.

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

Dla pociągów osobowych zrobiono taką obwodnicę i poprowadzono tory przez Warszów. Powstała tam nowa stacja dla pracowników PPDiUR „ODRA”. Całą tą inwestycję kolejową wykonano na przełomie lat 60/70 w ubiegłym wieku. Świnoujście, Międzyzdroje, całe wybrzeże naszego województwa szczecińskiego tętniło życiem, a mieszkańcy i turyści musieli się przemieszczać. Kolej miała się dobrze wspierana PKS z Kamienia Pomorskiego. W sezonie letnim pociągi dalekobieżne były często przeładowane, ponieważ miejscówki były rzadkością. Świnoujście miało wtedy specjalny pociąg zwany „luks torpeda” - „błękitna fala”. Tym motorowym kompaktem do Warszawy jechało się wygodnie tylko 6 godzin. Możliwe było to dlatego, że ten nowoczesny pociąg nie zatrzymywał się na stacjach i mknął do Warszawy na skróty z Goleniowa do Stargardu Szczecińskiego, omijając Szczecin.

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

Dla pociągów osobowych zrobiono taką obwodnicę i poprowadzono tory przez Warszów. Powstała tam nowa stacja dla pracowników PPDiUR „ODRA”. Całą tą inwestycję kolejową wykonano na przełomie lat 60/70 w ubiegłym wieku. Świnoujście, Międzyzdroje, całe wybrzeże naszego województwa szczecińskiego tętniło życiem, a mieszkańcy i turyści musieli się przemieszczać. Kolej miała się dobrze wspierana PKS z Kamienia Pomorskiego. W sezonie letnim pociągi dalekobieżne były często przeładowane, ponieważ miejscówki były rzadkością. Świnoujście miało wtedy specjalny pociąg zwany „luks torpeda” - „błękitna fala”. Tym motorowym kompaktem do Warszawy jechało się wygodnie tylko 6 godzin. Możliwe było to dlatego, że ten nowoczesny pociąg nie zatrzymywał się na stacjach i mknął do Warszawy na skróty z Goleniowa do Stargardu Szczecińskiego, omijając Szczecin.

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

I tak jest przez 40 lat do dnia dzisiejszego. Tyle lat są problemy, kiedy jakiś pociąg ma opóźnienie, to ze stacji Świnoujście nie może wyjechać planowo pociąg i na starcie ma już opóźnienie. Taki to Polski bałagan, takie dziadostwo, przecież to drobiazg przy tak olbrzymiej inwestycji. Pytanie, czy to dokończy lepsza zmiana?

Andrzej Ryfczyński

źródło: www.ikamien.pl


komentarzy: 3, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-3 z 3

Gość • Środa [01.06.2016, 09:06:46] • [IP: 46.171.240.***]

szkoda tamtych czasów

Gość • Wtorek [31.05.2016, 18:42:30] • [IP: 83.11.79.***]

Nie wspomnę o tym ile budynków gospodarczych ma na stropach szyny kolejowe. Np. w Trzebieszewie. Ruscy wzięli swoje, Warszawa swoje a nasi swoje i tyle.

Robot • Wtorek [31.05.2016, 15:16:09] • [IP: 31.0.11.***]

Co Rosjanie wywieźli to wywieźli. Bardziej prawdopodobna jest inna wersja którą słyszałem - linia kolejowa Kamień - Trzebiatów została rozebrana i wywieziona na odbudowę Warszawy. Bez dwóch zdań spotkało to wiele budynków które przetrwały wojnę, łącznie z pięknym dworcem kolejowym. Rozebrano wiele budynków mieszkalnych w DOBRYM STANIE. Hańba...

Oglądasz 1-3 z 3
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Jedna nowa para pociągów uruchomiona zostanie również na trasie Wysoka Kamieńska–Kamień Pomorski. Nowe pociągi, jak wszystkie pozostałe na tej trasie, na stacji Wysoka Kamieńska skomunikowane będą z pociągami do Szczecina i Świnoujścia ■