Zwiedzający mają okazję przeżyć „żywą lekcję historii” i zobaczyć, jakie zawody wykonywano, jakie potrawy spożywano, jak spędzano czas wolny oraz jak wyglądały i ile ważyły zbroje wojowników. Przygotowano dla nich liczne atrakcje:
pokazy średniowiecznych rzemiosł, m.in.: garncarstwa, bednarstwa, kowalstwa, złotnictwa-jubilerstwa, szewstwa-skórnictwa, bursztyniarstwa, snycerstwa, rogownictwa, wikliniarstwa, mennictwa i innych,
prezentacje uzbrojenia średniowiecznego wojownika z możliwością przymierzenia niektórych elementów. Bardziej wytrwali mogą spróbować swoich sił w walce,
stanowiska strzelania z łuku, rzucania oszczepem,
prezentacja i degustacja średniowiecznych przysmaków,
plac zabaw dla najmłodszych, gdzie odbywają się gry, zabawy, konkursy i turnieje (przygotowane i przeprowadzane przez Publiczne Gimnazjum w Wolinie),
gry i zabawy dla dzieci i dorosłych prowadzone przez zespoły: DiGrease’s Buffoon Theatre i Birka Boys,
konkurs hnefatafl,
strefa czytania – miejsce, w którym odwiedzający będą mogli zapoznać się z różnymi książkami oraz poznać ich autorów, m.in. Hannę i Pawła Lisów, Łukasza Malinowskiego, Jakuba Morawca, Magdalenę Zawadzką-Sołtysek.
Muzyka stanowiła ważny element życia codziennego barwnego świata wczesnego średniowiecza. Podczas festiwalu usłyszymy ją w wykonaniu takich zespołów, jak: Percival (Polska), Gędźba (Polska), Birka Boys (Szwecja), Kalabalik (Szwecja), Lutaś (Białoruś), Ęzibaba (Polska), Stary Olsa (Białoruś).
PIĄTEK, 31 LIPCA 2015 R.
godz. 11.00 Korowód oraz uroczyste rozpoczęcie festiwalu. Korowód ruszy spod Katedry w Wolinie.
godz. 12.00 Obrzęd niecenia ognia świdrem ogniowym – H
godz. 12.30 „Beowulf” – spektakl teatralny w wykonaniu Drużyny Krak – G
godz. 12:30 Bitwa o most – eliminacje. Turniej drużyn 5-osobowych przygotowany przez grupę Silver Wolf z Moskwy – E
godz. 13.00 „Wszystkie żony Ragnara Lodbroka” – prelekcja Łukasza Malinowskiego – P
godz. 13.00-16.00 Świątynia otwarta jest dla turystów. Kapłan przeprowadzi wróżby, dokona postrzyżyn, złoży w ofierze przyniesiony symboliczny dar. – H
godz. 13.00 „Olaf Tryggvason na Wolinie” – przedstawienie w wykonaniu dzieci i młodzieży z Wolina – G
godz. 13.30 Wczesnośredniowieczne gry i zabawy w wykonaniu szwedzkiej grupy Birka Boys – E
godz. 14.00 „Kobiety Olafa Świętego” – prelekcja Aleksandry Jochymek – P
godz. 14.45 „Geira, Astryda i Gunnhilda, córki Burysława” – prelekcja Grzegorza Bartusika – P
godz. 15.00 „O Wisnie co dla Danów wojowała i jej nagich wojownikach” na motywach Pieśni de bello Bravico (Bravallathuli) Saksona Gramatyka – E
godz. 16.00 Wróżba z Koniem wg obrządku arkońskiego, utrwalonego przez kronikarza Saksona Gramatyka (ks. XIV, rozdz. 39) – E
godz. 16.00 Bitwa Słowian i wikingów. Na polu bitwy rozgrywać się będą walki między dwoma obozami wojów. Weźmie w nich udział około 400 uczestników. Waleczniejsza i bardziej zaprawiona w boju armia pokona słabszą, a wynik nie będzie znany aż do ostatniego woja – E
godz. 17.30 Spotkanie z powieścią historyczną – „Saga o jarlu Broniszu” (Władysław Grabski), „Skald” (Łukasz Malinowski), „Gra bogów” (Magdalena Zawadzka-Sołtysek).
„Ile Historii w historii…, czyli co to znaczy pisać historycznie?” – spotkanie i dyskusja z autorami powieści historycznych. Udział wezmą: Elżbieta Cherezińska, Łukasz Malinowski, Jakub Morawiec, Jakub Przybyła, Sławomir Uta, Magdalena Zawadzka-Sołtysek. Prowadzenie: Elżbieta Żukowska. – P
godz. 18.00 Targ niewolników. Kroniki mówią o Słowianach jako o ludziach handlujących osobami wziętymi w niewolę. Będzie na co popatrzeć, a i woja zdatnego do pracy zakupić. – F
godz. 18.00 Bitwa Morska – repliki wczesnośredniowiecznych łodzi są stałym elementem festiwalu. – I
godz. 18.00-19.00 Dola wojownika – cykl inscenizacji – G
Drużyna świątynna powraca z wyprawy niosąc łupy i wiodąc niewolnych – kosztowności i broń dzielone są pomiędzy wojowników. Część należna świątyni ofiarowana zostaje pod posągiem Świętowita. Jeden z niewolników zostaje złożony w ofierze, pozostali przydzieleni do wyznaczonych prac (synteza wg Helmolda I, 52; Powieści Dorocznej rok 980; Saxona Gramatyka ks. XIV). Pośród drużynników jest młody witeź, który wsławił się bohaterstwem w swym pierwszym boju – składa daninę ze zdobytych przez siebie łupów i w uznaniu dokonań zostaje przyjęty w poczet drużynników. Jego rówieśnik twierdzi, że część z ofiarowanych łupów została zdobyta przez niego – dochodzi do sporu w świątyni – kapłani nie mogąc dopuścić do naruszenia miru świątyni, zarządzają wróżbę, której wynik wskaże mówiącego prawdę (na motywach Helmolda (ks. I/84) oraz Tacyta (40); Pliniusza VIII 80-82, Saksona Gramatyka XIV, 39). Wróżba nie jest korzystna, odbywa się sąd boży, w wyniku którego ginie jeden z walczących (Ibn Rosteh 12; 268,269). Za wały grodu wyrusza orszak, by tam dokonać obrzędu ciałopalenia. Podczas obrzędu złożona zostaje w ofierze żona zmarłego, pojawia także się Pan Zaświatów, Weles, który zabiera duszę zmarłych do Nawii – synteza według Kosmasa (III,1), Powieści Lat Minionych (rozdz. 5) Ibn Rosteha (rozdz. 10, 12, 270) oraz Thietmara (VIII, 3).
godz. 18.30 Eliminacje do turnieju walk indywidualnych o nagrodę Jarla Jomsborga. Każda grupa chętna wziąć udział w turnieju wystawia po dwóch wojów. Turniej ten jest wyłącznie dla uczestników festiwalu, ale ma on charakter pokazu i prezentacji sposobów walki – E
godz. 19.00 Występy grup muzycznych i nauka tańca – D