Wybory samorządowe już za nami, a przed nowymi władzami pierwszy sprawdzian – ustalanie składów komisji rewizyjnych. To bardzo ważne, ponieważ to właśnie komisje rewizyjne pozwalają radnym kontrolować działalność wójtów, burmistrzów i prezydentów, gminnych jednostek organizacyjnych (szkoły, przedszkola, domy kultury, biblioteki, ośrodki pomocy społecznej) i jednostek pomocniczych gminy (sołectwa, osiedla, dzielnice).
Najważniejsze zadania komisji rewizyjnej:
- opiniowanie wykonania budżetu
- występowanie do rady gminy z wnioskiem o udzieleni lub nie udzielenie wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi absolutorium. Nie udzielenie absolutorium jest równoznaczne z podjęciem inicjatywy w sprawie odwołania wójta w drodze referendum.
Przewodniczący komisji rewizyjnej wyznacza tematy, którymi zajmie się komisja i prowadzi jej posiedzenie - to on decyduje o tym, komu uda się dojść do głosu. W myśl zasady „nikt nie może być sędzią we własnej sprawie” funkcji przewodniczącego komisji nie powinien sprawować radny większościowego klubu. W przeciwnym wypadku działania komisji mogą mieć charakter fasadowy. Fundacja Batorego postuluje wręcz stworzenie wymogu prawnego w tej kwestii i taki postulat zgłosi do sejmowej komisji nadzwyczajnej, której utworzenie zapowiedziała premier Ewa Kopacz, i która ma zająć się nowelizacją ustaw samorządowych. – wyjaśnia Joanna Załuska.
* wypowiedz cytowana w tekście Iwony Szpali w Gazecie Stołecznej 3 grudnia 2014 r.