ikamien.pl • Czwartek [16.01.2014, 08:32:06] • Kamień Pomorski

Kontrakt terytorialny szansą poprawy infrastruktury drogowej w gminach i powiecie

Kontrakt terytorialny szansą poprawy infrastruktury drogowej  w gminach i powiecie

fot. Czytelnik

Nowa polska polityka regionalna, ogłoszona dokumentem „Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020: regiony, miasta, obszary wiejskie” wprowadziła nowy rodzaj instrumentu w założeniu koordynującego sektorowe działania rządowe i samorządowe na rzecz rozwoju regionu. Instrument ten ma także olbrzymie znaczenie dla samorządów lokalnych skupionych w regionalnej wspólnocie.

- Szansą dla budowy dróg przez powiat jest zawarcie lokalnego kontraktu terytorialnego. W latach 2007-2013 samorządy lokalne pozyskiwały duże środki na budowę dróg gminnych i powiatowych, co widoczne było również w naszym powiecie. W nowej perspektywie finansowej zabraknie środków na drogi lokalne, a jest to efekt zmiany priorytetów Komisji Europejskiej, która stawia teraz przede wszystkim na nowe technologie i tworzenie miejsc pracy. W mojej ocenie szansą jest przygotowanie i realizacja projektu drogi od Pobierowa przez Świerzno, Golczewo i Przybiernów, łączącej morze z krajową drogą S3 jako trasę alternatywną, będącą istotną szansą rozwoju Gminy Świerzno i Golczewo. Województwo planuje kontrakt terytorialny z rządem. Ja widzę szansę porozumienia w terenie – powiedział Radosław Drozdowicz wicestarosta kamieński.
Rodzi się pytanie: Co dalej z budową dróg w perspektywie 2020 roku, gdyż potrzeb jest dużo a samorządy będą mogły ubiegać się o finansowanie z Narodowego Programu Budowy Dróg Lokalnych, a są to dużo mniejsze środki od projektów europejskich?
Gdyby rzeczywiście potrafiły się ze sobą dogadać samorządy powiatowe Goleniowa, Gryfic i Kamienia Pomorskiego ale i samorządy gminne Golczewa, Przybiernowa, Rewala i Świerzna byłaby szansa na poprawę stanu dróg w tych powiatach i gminach. W tej chwili już jest przygotowana dokumentacja na przebudowę drogi Gostyń – Pobierowo.

Według założeń ministerstwa rozwoju regionalnego kontrakt terytorialny ma być narzędziem koordynacji działań rozwojowych pomiędzy rządem, a samorządem regionalnym. Nie chodzi w nim tylko o wskazanie punktowych inwestycji, które województwo chciałoby zrealizować, ale o rzetelne rozpoznanie potrzeb rozwojowych i zestawienie ich z priorytetami krajowymi.
Projekt drogi z Przybiernowa od krajowej drogi S3 poprzez, Golczewo, Świerzno do Pobierowa jako trasy alternatywnej nad morze, wpisuje się w założenia ministerstwa rozwoju regionalnego.

Źródło: https://ikamien.pl/artykuly/9429/