W efekcie dziesiątki turystów pozbawionych jest możliwości kupna biletu na dworcu. Robią to zaraz po wejściu do pociągu. Nie trudno sobie wyobrazić jak wygląda kilkadziesiąt osób stojących w kolejce do konduktora
Od 1 sierpnia 2012 roku Przewozy Regionalne wprowadziły nowe zasady dotyczące sposobu zgłaszania chęci zakupu lub legalizacji biletu u drużyn konduktorskich.
Pasażerowie, tak jak dotychczas, muszą zgłosić brak biletu przed wejściem do pociągu (na peronie przed odjazdem) lub niezwłocznie po wejściu do niego. Zmiana polega na wskazaniu konkretnego miejsca w pociągu, w którym pasażer może kupić lub zalegalizować bilet na przejazd, a w przypadku braku obsługi konduktorskiej, poczekać na jej przybycie.
Od 1 sierpnia br. każdy, kto nie posiada ważnego biletu na przejazd, musi wejść do pociągu pierwszymi drzwiami, licząc od jego czoła w kierunku jazdy i zgłosić się do załogi w celu kupna lub legalizacji biletu. Pasażerowie, którzy nie kupią biletu na stacji kolejowej, na której znajduje się czynna kasa biletowa, muszą liczyć się z opłatą dodatkową przy wypisywaniu biletu w pociągu w wysokości 8 zł.
Osoby, które nie udadzą się do wyznaczonej strefy w pociągu, będą uważane za podróżnych bez ważnego biletu. Zwolnionymi z obowiązku zgłaszania braku biletu są osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej.