Poczta Polska powstała 18 października 1558 r., a więc w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. Od początku swego istnienia była czymś więcej niż tylko firmą przesyłającą listy. Zawsze blisko ludzi, niezależnie od okoliczności. Udział Poczty w życiu społecznym i gospodarczym Polski był nie do zastąpienia. Kluczową rolę Poczta odegrała w okresie zaborów, kiedy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami, a działaczami niepodległościowymi.
Poczta Polska jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Zgodnie z wdrożonym Planem Transformacji, konsekwentnie realizowane są projekty mające na celu dbałość o jak najwyższą jakość usług i sukcesywne eliminowanie długu technologicznego poprzez zwiększenie nakładów na inwestycje w obszarze IT oraz logistyki.
Badania pokazują, że Poczta pomimo trudnej sytuacji cieszy się niemal najwyższym wskaźnikiem zaufania spośród instytucji w Polsce, a jej pracownicy – zwłaszcza listonosze – pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem. Nierzadko – zarówno w małych, jak i w dużych miejscowościach – są także jednymi z nielicznych osób, które regularnie odwiedzają samotne, starsze osoby i interesują się ich losem. Traktują swoją pracę wyjątkowo i mają poczucie, że polega ona nie tylko na realizacji codziennych zadań.
Historia Poczty Polskiej to przykład ewolucji technologicznej i adaptacji do zmieniającego się świata. Od posłańców konnych, przez pierwsze karety pocztowe, aż po pociągi i samoloty – każda epoka wnosiła wkład w system przekazywania przesyłek. Dziś, w dobie powszechnej cyfryzacji, potrzebne jest przedefiniowanie roli Poczty, jej zadań i funkcji, które może pełnić dla społeczeństwa. Warto inspirować się rozwiązaniami funkcjonującymi w innych krajach, których poczty już przeszły przez ścieżkę transformacji.
Obchodząc 466-lecie Poczty Polskiej, celebrujemy nie tylko jej przeszłość, tradycję i rolę, jaką pełniła przez stulecia, ale także myślimy o przyszłości i rozwoju Spółki w służbie na rzecz nowoczesnego społeczeństwa cyfrowego. Celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-polecony czy kryptoznaczek. Łącząc tradycję z nowoczesnością Poczta może nie tylko utrzymać swoją historyczną rolę w łączności i logistyce, ale także budować pozycję nowoczesnej i zrównoważonej instytucji, gotowej sprostać realiom zmieniającej się rzeczywistości.
Poczta Polska S.A.