ikamien.pl • Piątek [06.10.2023, 16:15:48] • Świnoujście

Terminal Promowy w Świnoujściu będzie obsługiwać największe promy

Terminal Promowy w Świnoujściu będzie obsługiwać największe promy

fot. Andrzej Ryfczyński

Po długotrwałych pracach budowlanych na terminalu promowym w Świnoujściu, inwestycja pn. „Przystosowanie infrastruktury Terminala Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego” dobiegła końca. O zakończeniu prac poinformowano podczas specjalnej konferencji prasowej, której gospodarzem był wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Wydarzenie zgromadziło wielu ważnych gości, wśród których znaleźli się przedstawiciele armatorów promowych oraz partnerskich portów Ystad i Trelleborg.



Najważniejszym punktem prac była modernizacja północnej części terminala, w tym stanowisk promowych nr 5 i 6. Dzięki połączeniu obu stanowisk, powstała nowa, długa na 294 metry linia cumownicza. Umożliwi ona teraz obsługę promów o długości do 270 metrów. Prace objęły również umocnienie dna w tym rejonie.

Jednym z ważniejszych elementów przebudowy była rampa przeładunkowa, która teraz spełnia nowe parametry techniczne. Może teraz wspierać ładunki o szerokości 35 metrów i nośności aż 180 ton. W ramach projektu, zadbano również o infrastrukturę - powstały nowe sieci wodne, kanalizacyjne, teletechniczne oraz zasilające w energię elektryczną. To ważne dla zapewnienia bezproblemowej pracy terminalu.

Terminal Promowy w Świnoujściu będzie obsługiwać największe promy

fot. Andrzej Ryfczyński

Ważną częścią inwestycji była również modernizacja taboru kolejowego. Przebudowano istniejące tory oraz wybudowano nowe na zapleczu stanowisk promowych. Ulepszeniu uległy również place manewrowe oraz postojowe, które teraz mogą obsłużyć znacznie więcej naczep oraz ładunków intermodalnych.

Nie można nie wspomnieć o nowej estakadzie nad stacją kolejową Świnoujście, która znakomicie skomunikuje zaplecze terminalu z jego głównym terenem.

Terminal Promowy w Świnoujściu będzie obsługiwać największe promy

fot. Organizator

Dopełnieniem całego projektu była inwestycja w nowoczesny sprzęt, jak wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe czy radiotelefony.

Ogromna inwestycja, której koszt wyniósł 185 milionów złotych, była możliwa dzięki wsparciu z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę.

Źródło: https://ikamien.pl/artykuly/41250/