Projekt FSRU przewiduje powstanie trzech gazociągów: Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja, które będą miały łączną długość ok. 250 km i średnicę 1000 mm. Gazociąg Kolnik – Gdańsk otrzymał pierwsze pozwolenie na budowę w zeszłym roku. W czerwcu tego roku Wojewoda Pomorski wydał pozwolenia na budowę dwóch odcinków gazociągu Gardeja – Kolnik. Natomiast ostatnie pozwolenia wydał w lipcu Wojewoda Kujawsko-Pomorski dla trzech odcinków gazociągu Gustorzyn – Gardeja.
Tym samym wszystkie gazociągi lądowe FSRU są gotowe do budowy.
„Nie zwalniamy tempa, jeśli chodzi o nasze działania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa gazowego Polski. W poprzednim roku oddaliśmy Baltic Pipe, zwiększyliśmy moc Terminala LNG, zakończyliśmy budowę GIPL i interkonektora ze Słowacją, a teraz metodycznie i konsekwentnie realizujemy FSRU w Gdańsku. Dzięki tym działaniom Polacy mogą być spokojni o najbliższą zimę i o następne. Co więcej, terminal FSRU będzie mógł służyć nie tylko Polsce, ale jest również ofertą dla naszych sąsiadów na dywersyfikację źródeł dostaw gazu" – powiedziała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
"Otrzymanie kompletu pozwoleń administracyjnych dla części lądowej FSRU jest kluczowym momentem w procesie realizacji drugiego gazoportu LNG w Polsce. Dzięki temu możemy przystąpić do prac w terenie. Równolegle projektujemy gazociąg podmorski wraz z infrastrukturą techniczną i wybieramy jednostkę FSRU, którą zacumujemy na wodach Zatoki Gdańskiej. Rozwijając krajowy system przesyłowy odpowiadamy na potrzeby odbiorców gazu w Polsce. Tym samym zwiększamy bezpieczeństwo energetyczne kraju, a także naszą rolę w zaopatrzeniu gazowym Europy" – powiedział Marcin Chludziński, Prezes Zarządu GAZ- SYSTEM.
Dotychczas planowany projekt budowy Terminalu FSRU zakładał umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m3 paliwa gazowego rocznie. Jednak w wyniku znaczącego zainteresowania uczestników rynku tym połączeniem, obecnie GAZ-SYSTEM prowadzi wiążącą procedurę Open Season dla Terminalu FSRU 2. Umożliwi ona zwiększenie mocy regazyfikacyjnych Terminalu poprzez uruchomienie drugiej jednostki FSRU, zdolnej do wyładunku, procesowego składowania i regazyfikacji LNG na poziomie 4,5 mld m3 rocznie, o ile rynek potwierdzi takie zapotrzebowanie.
Inwestycja posiada status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym" („Project of Common Interest"). Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi FSRU dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przed inwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)". Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.
Iwona Dominiak, Rzecznik Prasowy