ikamien.pl • Sobota [15.04.2023, 13:46:38] • Świnoujście

Puste nabrzeże zbożowe w Świnoujściu - jak zmarnować szansę na duży eksport zboża z Polski?

Puste nabrzeże zbożowe w Świnoujściu - jak zmarnować szansę na duży eksport zboża z Polski?

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Puste nabrzeże zbożowe w Świnoujściu to temat, który w ostatnim czasie budzi wiele kontrowersji. Wielki elewator zbożowy wybudowany kilka lat temu jest mało wykorzystywany, mimo że Świnoujski port ma świetne położenie geograficzne i po doinwestowaniu duże możliwości przeładunkowe. Wszystko zależy od logistyki i dobrej organizacji na szczeblu centralnym. Niestety, od jakiegoś czasu Nabrzeże Chemików, obecnie „Zbożowe" najczęściej świeci pustkami.

Historia nabrzeża sięga czasów, gdy OT Port Świnoujście był znany jako "Świnoport". W tamtych czasach, to właśnie na Nabrzeżu Chemików składowano surowce chemiczne, takie jak apatyt czy nawozy sztuczne. Po modernizacji dawnego magazynu chemicznego dla surowców, rozpoczęła się era zbożowa tego portu. Zaraz po modernizacji starych magazynów wybudowano obok nowy duży elewator, który miał umożliwić szybki i wydajny przeładunek zboża.

Puste nabrzeże zbożowe w Świnoujściu - jak zmarnować szansę na duży eksport zboża z Polski?

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Niestety, po kilku latach od jego budowy, elewator zbożowy nie jest w pełni wykorzystywany, co budzi wiele pytań i wątpliwości. Wielu rolników protestuje, że mają pełne magazyny zboża, które nie mogą sprzedać, a Polskę zalała olbrzymia ilość ukraińskiej pszenicy. Miałyśmy pomóc Ukrainie wyeksportować zboże, a jakimś cudem tego nie zrobiliśmy. Teraz zboże ukraińskie zalało polskie magazyny i nie jest eksportowane do głodujących krajów Afryki.

Puste nabrzeże zbożowe w Świnoujściu - jak zmarnować szansę na duży eksport zboża z Polski?

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Zadajemy sobie pytanie, co się dzieje z tym zbożem i dlaczego elewator zbożowy w Świnoujściu jest mało wykorzystywany. Jednym z powodów może być brak odpowiedniej logistyki i organizacji na szczeblu centralnym. Wiele zależy od tego, jak szybko i skutecznie uda się zorganizować transport zboża do portu i jego przeładunek na statki. Innym problemem może być brak odpowiedniego marketingu, który przyciągnąłby potencjalnych klientów do portu w Świnoujściu.

Źródło: https://ikamien.pl/artykuly/39999/