ikamien.pl • Czwartek [03.02.2022, 07:09:51] • Dargobądz

Mieszkaniec: Dwie strony drogi

Mieszkaniec: Dwie strony drogi

fot. Mieszkaniec

Mieszkaniec, który chce nagłośnić problem, szczegółowo opisał swoje spostrzeżenia związane z budową drogi w swojej miejscowości.

- W Dargobądzu po 30 latach mieszkańcy doczekali się nowych inwestycji w postaci budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz budowy drogi. O ile pierwsza jest w trakcie realizacji, to druga, pomimo zapewnień o zakończeniu jej w 2021 roku, dopiero teraz zbliża się do finału.

Mieszkaniec: Dwie strony drogi

fot. Mieszkaniec

Zgodnie z folderem informacyjnym wydanym prze Gminę Wolin cyt. „Inwestycja (droga) polegać będzie na wykonaniu drogi w technologii kostki brukowej betonowej wraz ze zjazdami do posesji". Jednak patrząc obiektywnym okiem, można odnieść wrażenie, że droga ta bardziej podzieli, niż połączy mieszkańców Dargobądza, wyraźnie widać, że prawa strona (patrząc od strony skrzyżowania z drogą główną) ma większe preferencje niż jej lewa. Oto przykłady.

Tuż przed płotem dawnego SKR-u wyjeżdżona jest droga na skróty, która nie jest zaznaczona geodezyjnie na mapach, ale zyskała dogodne, szerokie i równe połączenie w obu kierunkach z drogą główną. Może to zjazd do posesji. Nic mylnego, parcela jest niezabudowana, co więcej inne niezabudowane działki nie posiadają takich zjazdów. To jest ta prawa strona (fot. 1).

Kilkanaście metrów wcześniej inna droga, geodezyjnie oznaczona, prowadząca na cmentarz oraz na prywatne posesje, w trakcie budowy zyskała nawet miano objazdu do Karnocic. Jak tutaj zrealizowano dołączenie do drogi głównej? Wygląda to na minimalistyczną wysepkę, mijankę, niedokończony przystanek. Brak jest szerokich zjazdów, czy zgodnego ze sztuką brukarską połączenia z drogą gruntową. To strona lewa (fot. 2).

Mieszkaniec: Dwie strony drogi

fot. Mieszkaniec

Kolejnym przykładem jest skrzyżowanie łączące drogi wewnętrzne Dargobądza, tylko pozazdrościć: szerokie łuki, ubite i wyrównane pobocza, połączenie z drogą gruntową utwardzone, wyrównane i zabezpieczone prawidłowo ułożonym krawężnikiem, tylko ronda brakuje. Włączenia posiadają kilkumetrowe dogodne wjazdy wyłożone kostką. To ponownie strona prawa (fot.3). Dla kontrastu teraz strona lewa, oddalona od powyższego skrzyżowania o około 150 metrów. Droga wydaje się mieć takie samo znaczenie dla mieszkańców, jak drogi opisane powyżej. Posiada ona numer, oznaczona jest geodezyjnie i jest główną drogą dojazdową do posesji oraz nowobudowanych inwestycji, wszak wieś się rozbudowuje. Ale cóż tutaj mamy, ponownie pokraczną wysepkę, połączoną z drogą główną podwyższonym krawężnikiem, ograniczającą wyjazd w kierunku Karnocic. Brak jest tutaj dogodnego połączenia z drogą główną, utwardzonych poboczy, czy wspomnianego wcześniej prawidłowego połączenia z drogą gruntową. Tutaj ma wystarczyć kolejny wysoki krawężnik, a jako wyrównanie, rzucony łopatami i wygrabiony tłuczeń (taki stan był na piątkowy fajrant) (fot. 4).

Źródło: https://ikamien.pl/artykuly/36753/