ikamien.pl • Sobota [06.11.2021, 13:25:09] • Dziwnów

Historia mostów przez Dziwnę

Historia mostów przez Dziwnę

fot. archiwum autora

W związku z przyjęciem przez Radę Miejską w Dziwnowie uchwały w sprawie nadania mostowi zwodzonemu w mieście Dziwnów nazwy „Most Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy”, przypominam krótką historię mostów w Dziwnowie.

Luty-marzec 1945 rok. Wojska niemieckie z Grupy Korpuśnej gen. von Tettau w Niechorzu za wszelką cenę przebiją się przez Dziwnę na Wyspę Wolin. Major Kron Id (oficer szkoleniowy) 3. Armii Pancernej, 9 marca 1945 roku w raporcie dla generała pułkownika Hansa Guderiana szefa sztabu Naczelnego Dowództwa Wojsk Lądowych informującym go o sytuacji na „Dziwnowskim froncie” napisał między innymi: „Pod Dziwnowem tylko jeden most 5-tonowy! Należy użyć promów!”. Ten fakt znajduje potwierdzenie w informacji o przemarszu, amerykańskich jeńców wojennych w czasie ewakuacji z Szubina: „W sobotę 10 lutego kolumna amerykańskich jeńców ukończyła 10-milowy marsz w kierunku północno-zachodnim przez miejscowość Fritzow (Wrzosowo), (...) Zaraz za Fritzow kolumna weszła do miejscowości Dziwnów, i następnie pokonując drewniany most weszła do bazy lotnictwa morskiego (…).”

Również już po wojnie, osoby pracujące w Szpitalu polowym 250 na terenie jednostki wojskowej leżącej już po drugiej stronie Dziwny na Wyspie Wolin, wspominały o moście drewnianym łączącym wyspę ze stałym lądem. Zatem są dowody, że jednostkę wojskową z Dziwnowem łączył most. Natomiast ludność cywilna, do 1945 roku na Wyspę Wolin przeprawiała się promami. Most został rozebrany w 1950 roku, prawdopodobnie doszło do wypadku, kiedy jadący mostem wojskowy „gazik”, wpadł do wody uszkadzając most, który został rozebrany.

Historia mostów przez Dziwnę

fot. archiwum autora

W tym samym roku saperzy z 5. pułku inżynieryjnego z Podjuch, w okolicy obecnej stacji benzynowej zbudowali nowy, drewniany most prowadzący na teren jednostki wojskowej. W latach 1953-1958 zbudowano most półstały w ciągu obecnej drogi wojewódzkiej 102, był to most drewniany z podnoszonym przęsłem o długości ok. 184 m.

Obecny most zwodzony o stalowej konstrukcji zbudowano w latach 1991-1994. Od tego czasu most był wielokrotnie remontowany.

Marian Klasik (2017 r.)

Ilustracje: archiwum autora
1. Szkic trasy amerykańskich jeńców
2. Saperzy z 5. pułku inżynieryjnego z Podjuch, w okolicy obecnej stacji benzynowej budują nowy, drewniany most prowadzący na teren jednostki wojskowej

Źródło: https://ikamien.pl/artykuly/36096/