Piątkowa intensywna praca z pomocą łączy internetowych trwała prawie trzy godziny. Część tego czasu była poświęcona na szkolenie z zakresu umiejętności korzystania z aplikacji Microsoft Teams. Radni uczyli się m.in. specyfiki nawiązywania połączeń, wglądu do dokumentów, zabierania głosu, a także odbyły się próby głosowań i dyskusji. Szkolenie obejmowało wykorzystanie podstawowych narzędzi aplikacji tak, aby planowana na najbliższy wtorek sesja - prowadzona w trybie zdalnym - przebiegała w sposób możliwie płynny. Taki sposób przeprowadzenia sesji ma w jak największym stopniu przypominać dotychczasowe standardowe posiedzenia w ramach sesji Rady Miejskiej Międzyzdrojów.
Po tej fazie szkoleniowej dla wszystkich radnych, już z udziałem burmistrza i skarbnika, odbyło się coś w rodzaju przedsesyjnej komisji łączonej, w trakcie której omawiane były projekty uchwał przygotowane na wtorkową sesję. Radni zadawali także pytania, na które odpowiadał burmistrz i skarbnik.
Sporo czasu zajęło zadawanie pytań dotyczących proponowanych zmian w budżecie. Pytano między innymi o zwiększenie wydatków o 200 tys zł , co jak wyjaśniał burmistrz wiąże się teraz z koniecznością odprowadzenia VAT-u za wystawione do 30 kwietnia faktury, za które płatności mogą wpłynąć w sposób przesunięty, w związku z pandemią koronawirusa, aż do września tego roku.
Radni pytali m.in. o zwiększenie wydatków na utrzymanie pobytu naszych wychowanków w Domach Dziecka, opłacanych przez OPS, czy wydatkowanie kwoty 21 tys zł na kontener-chłodziarkę. Powodem zwiększenia wydatków dot. pierwszego pytania jest wzrost stawek w Domach Dziecka w Wisełce i Lubinie, a zakup kontenera-chłodziarki stał się konieczny w związku z zaleceniem Sanepidu, aby we właściwy sposób przechowywać przed utylizacją padłe zwierzęta domowe i dzikie, także te z wypadków drogowych. Burmistrz Mateusz Bobek zaznaczał także, że na temat dalszych zmian w budżecie tegorocznym i planowaniu przyszłorocznego można będzie więcej powiedzieć w sierpniu, kiedy będzie już wiadomo jak przebiegać będzie sezon letni. Już teraz jednak podjęte zostały działania oszczędnościowe i część pozycji w wydatkach budżetu gminy jest wstrzymanych.
Radni omówili także z burmistrzem projekt uchwały o przesunięciu do 30 września, terminów wniesienia opłat podatku od nieruchomości, przypadających w maju i czerwcu, zarówno podmiotom prawnym jak i osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, które w związku z pandemią utraciły płynność finansową .
Nie wnoszono uwag do propozycji burmistrza związanej ze zlikwidowaniem opłaty żłobkowej w okresie zamknięcia placówki w związku z epidemią koronawirusa, .
Sporo pytań i sugestii dało się słyszeć przy omawianiu projektu uchwały podnoszącej opłaty na międzyzdrojskim cmentarzu i związanych z nim usługami. Kilkoro radnych sprzeciwiło się temu, biorąc pod uwagę sytuację jaka teraz panuje. Burmistrz zgodził się z tym, pomimo tego, że od wielu lat opłaty cmentarne nie były podwyższane w Międzyzdrojach i odbiegają znacznie od obowiązujących w sąsiednich gminach. Burmistrz przyjął jednak argumentację radnych, że nie jest to dobry czas na podwyżki i obiecał, że wniesie stosowną autopoprawkę do czasu sesji nadzwyczajnej. Uzgodniono jedynie utrzymanie proponowanej podwyżki opłaty za korzystanie z kaplicy.
Radni dziękowali za psie pakiety jakie pojawiły się w sołectwach oraz zakupione przez gminę maseczki dla seniorów i mieszkańców. Pytano, także o działania w związku z suszą, na co burmistrz odpowiedział, że konsekwencje będą odczuwalne po latach, ale i tak zapowiedział już teraz oszczędności wody i planowane powstrzymanie się przed wysiewami trawy na terenach publicznych. Padło również pytanie o oczyszczalnię ścieków. Burmistrz poinformował, że w tych dniach na stronie BIP ZWiK-u ukazało się zaproszenie do dialogu konkurencyjnego dla potencjalnych wykonawców i w miesiącu lipcu planowane jest ustalenie krótkiej listy potencjalnych wykonawców, z którymi przeprowadzone zostaną ostateczne negocjacje. Wyłonienie wykonawcy planowane jest na koniec września, przy założeniu, że najlepsza, rekomendowana oferta zmieści się w zabezpieczonych środkach. Działania związane z wyłonieniem wykonawcy są prowadzone przy pełnym zrozumieniu i współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska, który finansuje to przedsięwzięcie.
Radni dopytywali o bezdomnych w czasie pandemii i o miejsca na kwarantannę. Burmistrz odpowiedział, że Straż Miejska codziennie przy wydawaniu posiłków sprawdza temperaturę bezdomnym, a miejsca na kwarantannę są w amfiteatrze, ale nie było na to żadnych zgłoszeń.
Na koniec zapowiedziano, że gdyby radni mieli jeszcze jakieś pytania do władz wykonawczych gminy to mogą je wysłać drogą elektroniczną a odpowiedzi będą udzielone podczas wtorkowej sesji Rady Miejskiej. Wielu radnych po spotkaniu wyrażało swoje zadowolenie z takiej formy komunikacji z burmistrzem i ma nadzieję, że już wkrótce przyczyni się ona również do usprawnienia komunikacji ze wszystkimi zainteresowanymi Mieszkańcami Międzyzdrojów i lokalnymi mediami.
Adam Szczodry, Sekretarz Gminy