ikamien.pl • Piątek [03.04.2020, 19:26:07] • Wapnica

Jak działa zdalne nauczanie w Szkole Podstawowej nr 2 w Wapnicy

Jak działa zdalne nauczanie w Szkole Podstawowej nr 2 w Wapnicy

fot. Andrzej Ryfczyński

Obecna sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa prowadzi do dynamicznych zmian w życiu społecznym. Lekcje zostały w szkołach zawieszone. Początkowe samodzielne próby prowadzenia zajęć dla uczniów przez internet od 25 marca przerodziły się w związku ze zmianą przepisów w obowiązek. Chcę zaprezentować jak ten nowy, zdalny sposób nauczania podstawy programowej, przebiega w Szkole Podstawowej nr 2 im. prof. dra Władysława Szafera w Wapnicy.

Nauczyciele już od pierwszych dni zamknięcia szkoły rozpoczęli pracę z uczniami metodą d-learningową przy pomocy technologii informatycznej. Kontakt z rodzicami i uczniami jest utrzymywany poprzez dziennik elektroniczny. Praca nauczycieli i uczniów polega głównie na wykorzystywaniu komputerów, laptopów i tabletów. Dzieci, które nie posiadają własnego komputera w domu, mają możliwość wypożyczenia szkolnego sprzętu w postaci iPada (tabletu). Wymiana informacji tym nowym sposobem nauczania przebiega dość sprawnie, mimo problemów z odpowiednim dostępem do internetu w domach uczniów. Wapnica osłonięta jest wzgórzami i nie wszędzie dociera sygnał telefonii komórkowej.

Dzieci i młodzież otrzymują materiały i instrukcje do samodzielnej pracy poprzez Classroom, gdzie pracują w wirtualnych klasach (to jedno z narzędzi Google przeznaczone dla edukacji). Wszyscy uczniowie dość sprawnie rozwiązują zadania przekazywane przez nauczycieli, w formie kart pracy i instrukcji. Korzystają również w miarę potrzeb z platform edukacyjnych np. epodręczników, Nuadu, Matzoo, Mathedu, Gamezone.

Jak działa zdalne nauczanie w Szkole Podstawowej nr 2 w Wapnicy

fot. Andrzej Ryfczyński

Od 23 marca zarówno Rada Pedagogiczna SP 2 w Wapnicy jak i uczniowie, rozpoczęli pracę w oparciu o kolejne narzędzie komunikacyjne- Google Meet. Odbywają się w ten sposób wideo-posiedzenia Rady Pedagogicznej, szkolenia dla nauczycieli oraz wideokonsultacje uczniów z nauczycielami. Ustalony obecnie plan wideolekcji dla poszczególnych klas szkoły uwzględnia specyfikę zajęć, równomierne obciążenie materiałem do nauczenia i zapewnia bezpieczny dla uczniów czas pracy przy komputerze.

Praca w obydwu grupach przedszkolnych prowadzona jest w oparciu o jeden z serwisów społecznościowych, gdzie nauczyciele zamieszczają karty pracy, instrukcje, ćwiczenia logopedyczne, propozycje zabaw i sposobów spędzania czasu wolnego. Przedszkolaki z pomocą rodziców prezentują tam w formie zdjęć i filmików swoje prace i osiągnięcia.

Jak działa zdalne nauczanie w Szkole Podstawowej nr 2 w Wapnicy

fot. Andrzej Ryfczyński

Działania specjalistów również odbywają się drogą internetową. Pedagog, psycholog i logopeda prowadzą porady i konsultacje dla wszystkich zainteresowanych uczniów, rodziców i nauczycieli poprzez dziennik elektroniczny, e-mail lub wideokonferencje.
Metoda Planu Daltońskiego, która stawia m.in. na samodzielność i odpowiedzialność dziecka oraz wcześniejsze wdrożenie urządzeń mobilnych (iPadów) w proces edukacji, bardzo ułatwiło uczniom i nauczycielom realizację nauki na odległość.

Prezentując w kilku zdaniach ten nowy sposób zdalnego nauczania dziękuję w imieniu uczniów i nauczycieli Radzie Rodziców, która przeszło rok temu wsparła nasze starania w rozwoju technologii TIK. Pięć iPadów, które szkoła dostała od rodziców na swoje 70-te urodziny oraz wsparcie firmy Apple poprzez poznański Cortland, rozpoczęło małą rewolucję technologiczną w naszej placówce. Podziękowania przede wszystkim należą się nauczycielom za ich wysiłek i zaangażowanie w realizację nowatorskich idei edukacyjnych. Bez ich odwagi i kreatywności metoda Planu Daltońskiego oraz iPady nigdy nie pojawiłyby się w Szkole w Wapnicy.

Iwona Sołtysiak
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Wapnicy

Źródło: https://ikamien.pl/artykuly/31275/