ikamien.pl • Piątek [27.01.2017, 11:12:00] • Międzyzdroje
Radni podjęli dwa stanowiska związanie z terminalem kontenerowym w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, no i co z tego?

fot. kam
Na sesji Rady Miejskiej Międzyzdrojów w dniu 26 stycznia br. radni przyjęli dwa stanowiska związanie z terminalem kontenerowym w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, no i co z tego? Kto się tym będzie przejmował. Inwestorzy obu inwestycji przekazali władzom Międzyzdrojów założenia, jednak nigdzie nie było mowy, że stanowisko lokalnego samorządu w jakimkolwiek momencie brane będzie pod uwagę.
Pierwszy dokument, to: „Stanowisko Rady Miejskiej w sprawie koncepcji Terminala Kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”. Stwierdza się w nim m.in. Po zapoznaniu się z się z założeniami koncepcji opracowanej w czerwcu 2016 r. pn. „Terminal kontenerowy w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu”, zleconej przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Rada Miejska w Międzyzdrojach na Sesji 26 stycznia 2017 r. Wyraziła swoje zaniepokojenie planami budowy Terminala Kontenerowego w części wschodniej miasta Świnoujście. Rozmiar planowanego przedsięwzięcia, spowoduje znaczący wzrost uciążliwości ze strony przemieszczających się drogą krajową nr 3 pojazdów ciężarowych oraz transportu kolejowego w bezpośrednim sąsiedztwie atrakcyjnych terenów Gminy Międzyzdroje i Wolińskiego Parku Narodowego, a także zablokuje turystyczny rozwój gminy.
Podstawowym czynnikiem zapewniającym stałe dochody mieszkańców gminy jest turystyka. Warunkiem atrakcyjności wypoczynkowej miejscowości turystycznej jest niski poziom emisji dokuczliwych czynników dla człowieka m.in. takich jak spaliny i hałas. Poziom hałasu jaki będą wytwarzać codziennie kolejowe składy towarowe jadące się przez Międzyzdroje oraz tysiące pojazdów ciężarowych poruszających się pobliską drogą krajową produkujących dodatkowo szkodliwe spaliny oleju napędowego, będą utrudniały i w znaczący sposób ograniczały atrakcyjność miejscowości. W konkluzji stanowiska czytamy: Rada Miejska w Międzyzdrojach wnosi do inwestora Terminala Kontenerowego o przedstawienie zamierzeń w zakresie podejmowanych działań kompensujących ryzyko pogorszenia perspektywicznej stabilności ekonomicznej naszej Gminy.

fot. kam
Drugi dokument, to: „Stanowisko Rady miejskiej W sprawie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla »Budowy drogi S-3 na odcinku Świnoujście -Troszyn«”. Czytamy to m.in. (...)Rada Miejska zwraca uwagę na nierzetelne prognozowanie wzrostu natężenia ruchu na przyszłej drodze S-3 na odcinku przebiegającym przez Gminę Międzyzdroje w odniesieniu do planowanej przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. rozbudowy terminala LNG oraz budowy portu kontenerowego o wstępnej możliwości przeładunkowej (2 mln. TEU str.l0 pkt 11. Zapis na str. 9 Rozdział 4 pkt 2 opracowania pn. „Terminal kontenerowy w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu” wymusza nieograniczoną rozbudowę portu zewnętrznego i terminala kontenerowego). 2 mln. TEU (1 TEU= kontener o pojemności 39 m3) tj. 6500 kontenerów dziennie, których 60% będzie przewożona w transportem drogowym, pozostałe 40% transportem kolejowym (wg opisu przedmiotu zamówienia - Koncepcji pn. „Terminal kontenerowy w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu”. W opracowaniu „ Studium-Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla budowy drogi S3 na odcinku Świnoujście - Troszyn.
Analizy i prognozy ruchu” autor opracowania pan Damian Kraśniański, podaje prognozowany obrót kontenerowy w ilości 500 tys. TEU W 2024 roku. Skąd tak duża rozbieżność prognoz? Terminal LNG może wygenerować około 5430 transportów (cystern samochodowych) rocznie, a Port handlowy 43850 samochodów ciężarowych w 2024 roku z tendencją wzrostową W kolejnych latach. Ogółem ruch pojazdów ciężarowych osiągnie w 2024 roku poziom 1 250 000 pojazdów (tj. 4000 pojazdów ciężarowych dziennie w dni robocze). I dalej (...)Przedstawione przez GDDKiA warianty przebiegu drogi S-3 W perspektywie budowy portu kontenerowego, rozbudowy terminala LNG i budowy tunelu W Świnoujściu nie zapewniają bezpieczeństwa na drodze oraz swobodnego przepływu ruchu samochodowego, w tym szczególnie pojazdów osobowych. Perspektywicznie nie poprawią dostępności ekonomicznej i komunikacyjnej regionu. Z wypowiedzi przedstawiciela GDAKiA na wspomnianym odcinku droga nr 3 w kilku miejscach nie będzie spełniała parametrów klasy S. W konkluzji stanowiska czytamy: W ocenie Rady Miejskiej w Międzyzdrojach rozwiązaniem problematyki dostępności turystycznej korzystnym dla przyrody wyspy Wolin będzie wariant drogi trzy jezdniowej od Świnoujścia do Szczecina z jednym pasem dla pojazdów ciężarowych.

fot. kam
Zwracanie się inwestora do Rady Miejskiej o stanowisko w sprawie inwestycji jest przysłowiowym mydleniem oczu lokalnym władzom, szczególnie z planowanym skokiem na samorządy terytorialne. Zwierzchność i tak zrobi co zechce, mając na uwadze to, czyje imię nosi Terminal LNG w Świnoujściu.