ikamien.pl • Niedziela [23.10.2016, 20:21:34] • Międzyzdroje

Dorosz nie wyobraża sobie funkcjonowania Międzyzdrojów bez spółek

Dorosz nie wyobraża sobie funkcjonowania Międzyzdrojów bez spółek

fot. ikamien.pl

- Po co w gminie takie spółki jak Nowe Centrum czy Promenada? Ile kosztuje gminę utrzymanie ich prezesów i zarządów? Tego typu działalność mogłoby prowadzić MTBS, tak jak np. w Kamieniu Pomorskim - pisał w zeszłym tygodniu nasz Czytelnik. Z pytaniami dotyczącymi międzyzdrojskich spółek zwróciliśmy się do samego burmistrza.

Innowacyjne zarządzanie, inwestycje, ochrona lokalnych miejsc pracy oraz wiele innych korzyści dla rozwoju gminy - wylicza w odpowiedzi dla ikamien.pl burmistrz Leszek Dorosz.

- Gmina Międzyzdroje, jako jeden z pierwszych małych samorządów w kraju, wdrożyła innowacyjne podejście do zarządzania swoimi finansami.

Ma ono na celu wykonywanie zadań na rzecz społeczności lokalnej, ze szczególnym naciskiem na ochronę lokalnego rynku pracy, za możliwie najniższą cenę i w optymalnym zakresie. Jednym z elementów takiego podejścia jest przekazanie części zadań powołanym do tego celu spółkom komunalnym.

Dla wielu obserwatorów działań samorządów funkcjonowanie spółek komunalnych realizujących zadania w zakresie gospodarki mieszkaniowej, wodociągów, zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymywania porządku i czystości, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, lokalnego transportu zbiorowego, zieleni gminnej i zadrzewień czy prowadzenia cmentarzy, nie budzi wątpliwości. Jedynym kryterium oceny i krytyki są zarobki ich organów zarządzających.

Zgoła inne podejście charakteryzuje oceniających spółki celowe powołane przez samorząd dla realizacji zadań inwestycyjnych o charakterze partnerstwa publiczno-prywatnego zgodnego z Ustawami o PPP czy Koncesji na Roboty Budowlane lub podobnego w swym zakresie do tych aktów prawnych.

Gmina Miedzyzdroje kilka lat temu powołała do życia dwie takie spółki czyli spółkę Promenada i spółkę Nowe Centrum.

Pierwsza z nich powstała w 2008 roku na bazie Uchwały Rady Miejskiej o Rewitalizacji terenu promenady. Zadaniem jej było skomercjalizowanie zaniedbanych fragmentów promenady poprzez wybudowanie nowej infrastruktury handlowo-gastronomicznej na przekazanych aportem lub oddanych w odpłatne użytkowanie do roku 2030 terenów promenady. Założeniem podstawowym był brak udziału finansowego z budżetu Gminy w przedsięwzięciach inwestycyjnych oraz w funkcjonowaniu spółki do czasu zakończenia zadania tj. do 30 kwietnia 2030 roku. Dzięki powierzeniu tego zadania spółce do budżetu Gminy wpłynęła kwota ponad 6 mln. zł z tytułu odpłatnego użytkowania terenu oraz należnych podatków. Zgodnie z przepisami prawa spółka utrzymuje się sama ze swojej działalności gospodarczej, odprowadzając do budżetu Gminy corocznie kwotę określoną w umowie.

Podobnie sytuacja ma się ze spółką Nowe Centrum, której zakres działalności zawiera się w nazwie spółki. Powierzone jej zadanie powinno być zrealizowane do końca 2020 roku i obejmuje wybudowanie obiektów użyteczności publicznej, placów i dróg na przekazanych aportem terenach. Po zakończeniu zadania inwestycyjnego spółka przez okres pięciu lat będzie właścicielem wytworzonego mienia m.in. ze względów podatkowych.

Informuję ponadto, że zarządy omawianych spółek są jednoosobowe i ich wynagrodzenia w całości pokrywają spółki ze swojej działalności.

Na dzień dzisiejszy nie wyobrażam sobie funkcjonowania samorządu Międzyzdrojów bez funkcjonowania jego spółek, biorąc pod uwagę ochronę lokalnego rynku pracy i jakość świadczonych usług.

Źródło: https://ikamien.pl/artykuly/19565/