Dr Małgorzata Gamrat
Od października 2013 roku adiunkt w Zakładzie Teorii i Estetyki Muzyki Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w ramach grantu „Fuga 2” Narodowego Centrum Nauki realizuje projekt badawczy Pieśni na głos i fortepian Franza Liszta oraz ich transkrypcje fortepianowe jako przykład XIX-wiecznej praktyki hybrydyzacji gatunków i wzajemnego oświetlania się sztuk. Głównym obszarem jej zainteresowań badawczych jest muzyka Franza Liszta i jej interakcje z innymi sztukami (szczególnie z literaturą), kultura francuska i niemiecka XIX wieku oraz metodologia badań interartystycznych. Dotychczasowe prace badawcze prowadziła w Bibliothèque Nationale de France, Archives Nationales, Institut de France w Paryżu oraz w The Franz Liszt Memorial Museum and Research Centre w Budapeszcie.
Doktoryzowała się na Uniwersytecie Jagiellońskim i w paryskiej École Pratique des Hautes Études (2012), na podstawie rozprawy Muzyka fortepianowa Franza Liszta w kontekście idei »correspondance des arts«/La musique pour piano de Franz Liszt dans le contexte de l’idée de la correspondance des arts,przygotowanej pod kierunkiem dr hab. Renaty Suchowiejko oraz prof. Catherine Massip. Studia magisterskie ukończyła w bydgoskiej Akademii Muzycznej na podstawie pracy Recepcja formy sonatowej w sonatach na fortepian solo Aleksandra Tansmana (2008) i na Uniwersytecie Toulouse II Le Mirail (Franz Liszt ‘Après une lecture de Dante. Fantasia quasi sonate’. L’influence littéraire sur l’œuvre musicale, 2007). We wrzesniu 2011 roku, po otrzymaniu stypendium University College Cork, wzieła czynny udział w warsztatach metodologicznych dla doktorantów, w ramach An International Doctoral Summer Schoolin the Humanities: Comparing, organizowanej przez University College Cork, Irlandia (referat: Programme music – methodological challenges). Do jej zainteresowań należy również twórczość Aleksandra Tansmana, Pawła Kubisza i Dobromiły Jaskot.
Małgorzata Gamrat jest uczestniczką licznych międzynarodowych konferencji naukowych oraz interdyscyplinarnych projektów badawczych, zarówno muzykologicznych, jak i literaturoznawczych, krajowych (m.in. Laboratorium Myśli Muzycznej) i zagranicznych (m.in. Musical Signification Project, dyr. Eero Tarastiego). Bierze także udział w międzynarodowych grantach badawczych, m.in : Od dialektů k literárním jazykům v EvropěDès les dialectes aux langues littéraires en l’Europe (Republika Czeska 2012; dyr. L. Martinek), Histoire de l'enseignement de la musique en France (1795-1914), dyr. Cécile Reynaud (Francja 2014–2017). Jest członkinią stowarzyszeń: Société Française d’Analyse Musicale (Paryż) Society of Dix-Neuviémistes (Exeter), The International Association for Word and Music Studies (Graz) oraz Les Amis d’Alexandre Tansman (Paryż).
Stypendia i granty:
1. [2013-2016] Grant Fuga 2 Narodowego Centrum Nauki;
2. [2012] Stypendium doktoranckie (Instytut Muzykologii UJ);
3. [2009-2012] Stypendium Rządu Francuskiego (polsko-francuskie studia doktoranckie);
4. [2007-2008] Stypendium naukowe Prezydenta miasta Bydgoszczy;
5. [2005-2008] Stypendium artystyczne Akademii Muzycznej w Bydgoszczy;
6. [2005-2008] Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Pani Małgosia Gamrat w tym roku wydała swoja pierwsza książkę- swoją pracę doktorską - "Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835 - 1855 w kontekście idei correspondance des arts"
- Praca poświęcona twórczości fortepianowej Liszta ujętej w świetle idei korespondencji sztuk stanowi pionierskie dokonanie na polskim gruncie i znacznie wzbogaca stan badań w zakresie źródeł obcych, głównie francusko- i anglojęzycznych. Temat został ujęty w kontekście chronologicznym i historycznym, książka zawiera opis kulturowy epoki, komentarze dzieł literackich Liszta, analizy utworów fortepianowych, liczne przykłady nutowe, portrety Liszta oraz indeks i liczne aneksy.
Książka interesująca dla studentów akademii muzycznych, muzyków, a także melomanów, pragnących lepiej poznać muzykę fortepianową Franza Liszta w kontekście kultury, która go ukształtowała.
Na Spotkaniu porozmawiamy o XIX wiecznej Francji - o historii, zwyczajach tej epoki, o muzyce i oczywiście o twórczości Franza Liszta. Poznamy bliżej Panią Małgosię, opowie o swoich podróżach, osiągnięciach i planach.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY !!!