Na plażach nad Bałtykiem trwają roboty budowlane, związane z realizacją unijnego projektu pn. „Modernizacja i budowa umocnień brzegowych zachodniego wybrzeża”. Nie ma jednak obaw, by w wakacje wypoczynek plażowiczów zakłócił huk maszyn.
W ramach modernizacji i budowy umocnień brzegowych zachodniego wybrzeża, w Międzywodziu powstaje opaska z narzutów kamiennych. W Rewalu budowana jest grupa drewnianych ostróg, a w Niechorzu - zabezpieczenie w postaci ścianki szczelnej z oczepem.
- Na chwilę obecną nie jest planowane prowadzenie robót w miesiącach wakacyjnych - uspokaja Ewa Wieczorek, naczelnik Biura Dyrektora i rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Umowę o dofinansowanie tego unijnego projektu Urząd Morski podpisał w 2012 r. Przedsięwzięcie obejmuje: wykonanie zabezpieczenia w postaci ścianki szczelnej oporowej podstawy klifu w Niechorzu (od km 367,50 do km 367,70), wykonanie zabezpieczenia w formie modernizacji istniejących i uzupełnienia w formie nowych ostróg brzegowych z narzutu kamiennego w Niechorzu (od km 366,65 do km 368,25), wykonanie zabezpieczenia w postaci wzmacniającej opaski kamiennej u podstawy klifu w Niechorzu (km 368,25 do km 368,55), wykonanie zabezpieczenia w formie modernizacji istniejących i uzupełnienia w formie nowych ostróg palisadowych, drewnianych w Rewalu (od km 370,60 do km 371,80), wykonanie zabezpieczenia w postaci wzmacniającej opaski kamiennej u podstawy wydmy w Międzywodziu (od km 392,56 do km 393,04).
- W wyniku realizacji projektu wybudowane lub zmodernizowane zostaną zabezpieczenia wybrzeża w formie opasek i ostróg brzegowych na łącznej długości 3,58 km linii brzegowej - informuje Ewa Wieczorek.
Prace mają zabezpieczyć przed pogłębiającą się erozją brzeg wydm i klifów. Gdyby tego nie zrobiono, zagrożone podmyciem byłyby budynki, budowle oraz infrastruktura publiczna. Chodzi też o przeciwdziałanie wzmożonym procesom abrazji i rosnącej aktywności sztormowej morza, prowadzącej do zagrożeń związanych z zatopieniem, podtopieniem strefy brzegowej oraz cofaniem się linii brzegowej w głąb lądu.
- Trwałym efektem ekologicznym na zabezpieczonych odcinkach będzie ustabilizowanie linii brzegowej i wyeliminowanie zjawiska jej cofania się średnio o około 0,6 m na rok - dodaje pani rzecznik.
Całkowity koszt projektu to ponad 27 milionów złotych, z czego kwota dofinansowania to prawie 23 miliony złotych. Realizacja projektu zakończy się na przełomie 2014 i 2015 roku.