Nasze Koło z inicjatywy garstki rodziców powstało w 1996 r. Przez cały okres istnienia Koła w Kamieniu Pomorskim Stowarzyszenie pracowało na rzecz osób niepełnosprawnych, tworząc im warunki do godnego życia, nauki i pracy. Przez cały ten okres zawsze mogliśmy liczyć na wsparcie władz samorządowych i ludzi dobrej woli.
W ostatnim okresie niestety mamy do czynienia z zorganizowaną akcją zmierzającą do zniszczenia wieloletniego dorobku naszego Stowarzyszenia, próbą pozbawienia naszych podopiecznych warunków do godnego życia, nauki i pracy. Jest to tym bardziej przykre, gdy walką tą kieruje Organ powołany do pomocy osobom tej pomocy potrzebującej - to jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kamieniu Pomorskim, przy cichym wsparciu Zarządu Powiatu.
Nasze Stowarzyszenie w ostatnim okresie jest obiektem niewybrednych ataków ze strony Dyrektorki PCPR w Kamieniu Pomorskim - Krystyny Kłosowskiej. Zaczęło się od kilkudziesięciu wezwań do przekazywania mało istotnych zestawień, informacji itp. Pisma przychodziły co drugi, trzeci dzień, wzywające do przekazania żądanych informacji niezwłocznie w ciągu dwóch, trzech dni. W dniu 28 października 2013 r.
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kamieniu Pomorskim jest obligatoryjnie zobowiązany do przeprowadzania kontroli funkcjonowania warsztatów terapii zajęciowej – odpowiada dyrektor PCPR. Oczywistym jest, iż ten kto daje środki finansowe to kontroluje ich wydatkowanie. Nadmieniam, iż Powiat Kamieński przekazuje PSOUU co roku prawie ok. 900 tys. zł. Do moich obowiązków należy kontrolowanie wydatków w zakresie wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kamieniu Pomorskim nigdy wcześniej nie kontrolowało prawidłowości wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem. Dlatego rozumiem niezadowolenia jednostki kontrolowanej – dodaje Dyrektor - a zwłaszcza, gdy kontrola wykazała szereg nieprawidłowości.
Komisja powołana przez Dyrektora PCPR rozpoczęła kontrolę Warsztatów Terapii Zajęciowej, prowadzonej przez nasze Stowarzyszenie. Kontroli poddano okres 2012 roku. Kontrola miała charakter kontroli problemowej i celem jej było zbadanie prawidłowości organizacji i funkcjonowania tej jednostki w zakresie realizacji zadań ustawowych, prawidłowości wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Była to już druga kontrola prowadzoną w WTZ przez PCPR dotycząca roku 2012. Istotnym faktem jest to, że kontrola prowadzona w grudniu 2012 nie miała do Stowarzyszenia żadnych istotnych uwag.
- Zgodnie z przepisami powiatowe centrum pomocy rodzinie winno przeprowadzić w roku co najmniej jedną kontrolę. Pierwsza kontrola była problemowa – jak wyżej wskazała Pani Przewodnicząca i dotyczyła wybranych zagadnień i nie dotyczyła zagadnień finansowych, ponieważ rok budżetowy 2012 nie był jeszcze zamknięty. Druga kontrola dotyczyła pełnego ustawowego zakresu kontroli. – odpowiada Krystyna Kłosowska
W protokole tym czytamy "Jednostka Kontrolowana wywiązuje się pod względem merytorycznym z zadania będącego przedmiotem zawartej umowy t.j. prowadzenia Warsztatu Terapii Zajęciowej.
Kontrola przeprowadzona w okresie od 28 października do 15 listopada, w dużej mierze pokrywająca się z zakresem kontroli z grudnia 2012 roku, tym razem została zrealizowana pod zamówienie i wykazała szereg rzekomych nieprawidłowości.
- Wszystkie nieprawidłowości stwierdzone w trakcie weryfikacji, najpierw składanych przez PSOUU rozliczeniach kwartalnych, a później stwierdzonych w trakcie kontroli zostały potwierdzone przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz przez Ministerstwo Finansów jako nieprawidłowości lub działania niezgodne z przepisami prawa - odpowiada Krystyna Kłosowska – a o takie interpretacje wystąpiła.
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Kamieniu Pomorskim wnosi stanowczy sprzeciw do protokołu kontroli z dnia 08.01.2014 roku, jak i do wystąpienia pokontrolnego z dnia 31.01.2014 roku, jak i do zdecydowanej większości wydanych w postanowieniu kontrolnym zaleceń. Zakwestionowaliśmy w pierwszej kolejności zalecenia pokontrolne dotyczące rzekomego wykorzystania dotacji przyznanej Stowarzyszeniu niezgodnie z przeznaczeniem. PCPR zakwestionował wydatkowanie dotacji na łączną kwotę 95.799 zł 47 groszy. Swoje ustalenia kontrolujący poczynili na podstawie analizy historii konta bankowego prowadzonego przez WTZ.
- Historia wyodrębnionego rachunku bankowego warsztatu, na który Powiat Kamieński przelewał środki pieniężne na funkcjonowania WTZ w Kamieniu Pomorskim - jest dokumentem odzwierciedlającym wszystkie operacje finansowe – odpowiada Dyrektor PCPR – i nie ma mowy, aby dokładnie nie sprawdzić kiedy PSOUU regulowało wydatki wtz.
Kontrolujący nie zweryfikowali tych wydatków z ewidencją ksiąg rachunkowych.
Ze składanych do PCPR sprawozdań wynika jednoznacznie, że kwestionowane sumy zostały przeznaczone zgodnie z obowiązującym preliminarzem. Stowarzyszenie dostarczając co kwartał rozliczenia przedkładało za każdym razem zestawienie faktur wraz z kserokopiami dowodów księgowych będących przedmiotem rozliczeń wydanej w danym kwartale kwoty dotacji.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości i ustawą o finansach publicznych wynika, że podstawą prowadzonej ewidencji księgowej są dowody księgowe ujęte w księgach rachunkowych, t.j: ewidencji środków trwałych, ewidencji działalności finansowej, ewidencji pracy i płac.
Księgi rachunkowe prowadzone są na podstawie dowodów księgowych i ujmują zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym. Obejmują one zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, które tworzą dziennik, księgę główną, księgi pomocnicze, zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych, a także wykaz składników aktywów i pasywów. I tylko one obrazują faktyczny stan finansowania działalności WTZ.
- PCPR nie kontroluje funkcjonowania Stowarzyszenia, tylko działalność warsztatu, więc nie kontroluje ksiąg rachunkowych stowarzyszenia. Zgodnie z ustawą warsztat oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną placówkę – komentuje Krystyna Kłosowska.
W wystąpieniu pokontrolnym PCPR powołuje się na pisma, które nie są nam znane, nie są nigdzie udostępnione, w tym: pismo Ministra Pracy i Polityki Społecznej Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych z dnia 06.12.2013 r. znak: BON-II- 52342-108-2-MR/13, pismo Ministra Finansów Departament Rachunkowości z dnia 09.09.2013 znak: DR3/502/2231DM/2013, pismo Ministra Pracy i Polityki Społecznej - Biuro Pełnomocnika Rządu d.s. Osób Niepełnosprawnych z dnia 16.10.2013 znak: BON-II-52342-79-2-MR/13, pismo Ministra Pracy i Polityki Społecznej - Biuro Pełnomocnika Rządu d.s. Osób Niepełnosprawnych z dnia 06.12.2013 znak: BON-II-5234-108-2-MR/13.
- Pisma z ministerstwa są kierowane do PCPR. Stowarzyszenie w każdej chwili może wystąpić o wykładnię litery prawa w zakresie prowadzonej przez siebie działalności, aby mieć pewność, czy działania, które realizują są zgodne z prawem czy też nie.– komentuje Dyrektor PCPR.
Trudno się odnieść do tak przedstawianych argumentów. A już jawną kpiną jest sam fakt żądania stosowania zaleceń wydanych w 2013 roku w stosunku do roku 2012.
PSOUU Koło w Kamieniu Pomorskim nie zgadza się ze zdecydowaną większością zaleceń pokontrolnych. W 2012 roku na konto PSOUU przekazano 584 081,00 zł i kwota ta w całości została przeznaczona na pokrycie wydatków WTZ zgodnie z preliminarzem złożonym wcześniej do PCPR. Fakt wydatkowania tych środków jest ujęty we wspomnianych księgach rachunkowych. Środki finansowe przeznaczone na działalność WTZ są przekazywane przez PCPR do PSOUU cztery razy w roku - do 25 dnia pierwszego miesiąca każdego kwartału.
Wydatki zaś WTZ musi ponosić przez cały czas. Nie da się przewidzieć niektórych kosztów wynikających z nagłych potrzeb. Niejednokrotnie dokonuje się zakupów na okres dłuższy niż kwartał. Gdyby trzymać się sztywno zaleceń pokontrolnych, niemożliwym by było prowadzenie i prawidłowe funkcjonowanie Warsztatów Terapii Zajęciowej.
PSOUU reguluje na bieżąco należne składki do ZUS i US i posiada aktualne zaświadczenia z ZUS i US o niezaleganiu.
- PCPR ma dowody, iż PSOUU regulowało zobowiązania pracownicze do ZUS i US z przekroczeniem terminów – dodaje Dyrektor Krystyna Kłosowska – terminów się nie zmieni z historii rachunku bankowego. PCPR nie zarzuciło, iż PSOUU zalega z zapłaceniem należnych składek. W protokole kontroli wskazano na nieterminowość w opłacaniu składek a nie o zaleganiu. Pani przewodnicząca myli pojęcia.
W stosunku do wszystkich zarzutów postawionych nam w Zaleceniach pokontrolnych odnieśliśmy się w piśmie z dnia 05.03.2014 r., który dołączamy do tego listu w załączeniu.
W związku z tym, że zdecydowana większość zarzutów nie znajduje odzwierciedlenia w faktach, nie ma mowy o nieprawidłowym wykorzystaniu środków finansowych przez nasze Stowarzyszenie i o odpowiedzialności wymienionych w protokole osób za rzekome uchybienia.
- O wynikach kontroli powiadomiłam stosowne organy - odpowiada Krystyna Kłosowska.
Wnieśliśmy o weryfikację Protokołu i zaleceń Pokontrolnych, po uwzględnieniu naszych uwag przedstawionych we wskazanym wyżej piśmie.
Za Zarząd Stowarzyszenia, Jolanta Janik