POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Niedziela [12.09.2021, 17:24:53] • Szczecin

„To jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek w Europie”

„To jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek w Europie”

fot. Organizator

Ocelot i Tarpan szczęśliwie dopłynęły do Szczecina. Dwa nowe lodołamacze wybudowane zostały w stoczni Shipbulding w Gdańsku i jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to już tej zimy będą mogły kruszyć lód na Odrze podczas polsko-niemieckiej akcji lodołamania. – Jesteśmy dumni z tej inwestycji, bo w naszej flocie dojdzie do prawdziwej zmiany pokoleniowej. Na emeryturę odchodzą najbardziej wysłużone jednostki, a na wodę wypłyną lodołamacze idealnie skrojone pod potrzeby Szczecińskiego Węzła Wodnego – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – To jest ekstraklasa. Nowoczesne, wygodne, estetyczne i bardzo funkcjonalne. Praca na tych jednostkach to zupełnie nowa jakość. Podoba nam się bardzo indywidualne skrojenie sterowników pod zapotrzebowanie Odry – mówi Jerzy Fitas, kapitan lodołamaczy w RZGW Szczecin.

Nowe lodołamacze przypłynęły do Szczecina z kilkudniowym opóźnieniem spowodowanym sztormem na Bałtyku. Jednostki cumują w Nadzorze Wodnym w Podjuchach. Będą uzupełnieniem floty podczas polsko-niemieckiej akcji lodołamania. – To są lodołamacze pachnące nowością. Wnętrze wygląda trochę jak środek statku kosmicznego. To na pewno jedne z najnowocześniejszych jednostek tego typu w Europie. Skrojone pod indywidualne potrzeby naszej rzeki.

Lodołamacze są lekkie, liniowe, będą pływały za lodołamaczami czołowymi podczas akcji lodołamania – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Kluczowa rzecz to nowoczesność. Mamy zastosowany zupełnie inny napęd, zanurzenie to 1,4 metra, czyli mniej niż cięższe lodołamacze. To ważne, bo Odra i Jezioro Dąbie to relatywnie płytkie akweny. Duża moc, nowoczesna nawigacja, technika na najwyższym poziomie – dodaje Duklanowski.

Kapitan Jerzy Fitas również dodaje, że nowoczesność nowych jednostek imponuje. Nowe lodołamacze będą zdecydowanie bardziej funkcjonalne: - To prototyp, który musi się teraz sprawdzić w lodzie. Na wodzie sprawdza się idealnie. Nowoczesność jest widziana tutaj zarówno w sterówce, zapleczu socjalnym jak i pod pokładem. Mamy tu 12 cylindrowy, mocny silnik. Braliśmy udział w bieżących konsultacjach podczas budowy obu lodołamaczy. Jesteśmy zadowoleni z efektów – dodaje kapitan.

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności. Nowe lodołamacze będą brać udział w akcji już w tym sezonie zimowym. W roku 2021 akcja lodołamania trwałą 21 dni.

Michał Kaczmarek
Rzecznik Prasowy Wód Polskich w Szczecinie


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Butik MJW, @ButikMJW, Wolin ul. Mickiewicza 1B. Zaprasza na jesienne nowości. ■ Śmiertelnie niebezpieczna bakteria vibrio vulnificus wykryta w Międzyzdrojach ■ Dzień Dzikiej Flory, Fauny i Naturalnych Siedlisk. Warto dbać o przyrodę każdego dnia. Można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że większość z nas lubi wycieczki na łono natury, jednocześnie nie przepadając za dzikimi wysypiskami, które często spotykane są na niegdyś pięknych terenach zielonych. Obchodzony 19 września Dzień Dzikiej Flory, Fauny i Naturalnych Siedlisk to doskonała okazja, by przyjrzeć się czystości miejsc, które służą nie tyko do odpoczynku, ale przede wszystkim są domami zwierząt i roślin . ■ 17 - letni mieszkaniec Kamienia Pomorskiego wybrał się na wieczorną przejażdżkę ulicami Kamienia Pomorskiego. Nie miał uprawnień do kierowania i nie zatrzymał się do policyjnej kontroli. Swoją podróż zakończył na latarni ulicznej. Wszystko rozpoczęło się w nocy z wtorku na środę, po północy osobowe audi nie zatrzymało się do policyjnej kontroli. Kierowca auta z nadmierną prędkością wjechał na rondo i chcąc wjechać w ulicę Dziwnowską uderzył w słupki, wjechał w pas zieleni, a następnie uderzył w latarnie uliczną. ■ Tegoroczna kwalifikacja wojskowa na terenie województwa zachodniopomorskiego odbędzie się w okresie do dnia 19 listopada 2021 r., każdego tygodnia od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem dni świątecznych. Kwalifikacja wojskowa na terenie Powiatu Kamieńskiego 27 września do 8 października br. ■ Kuryłło bez wotum zaufania od Rady Miejskiej. Burmistrz Kamienia Pomorskiego Stanisław Kuryłło jako jedyny włodarz w powiecie kamieńskim nie otrzymał od radnych wotum zaufania. Za udzieleniem poparcia Stanisławowi Kuryłło głosowało jedynie 6 radnych. Aż 8 było przeciw. Jedna osoba była nieobecna ■ Obywatel Czech skoczył z międzyzdrojskiego molo do wody, a potem wołał o pomoc ■ Tegoroczny Dzień Grecki w Dziwnowie odbywał się tylko pod obeliskiem poświęconym rannym partyzantom greckim i macedońskim - pacjentom przebywającym w szpitalu zarganizowanym na ternie koszar byłej niemieckiej bazy lotnictwa morskiego, stojącym w Parku Miejskim przy ulicy Sienkiewicza. Był nieco skromniejszy od poprzednich z uwagi na pandemię ■ Siedem lat temu, w czerwcu 2014 dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie ważnej inwestycji. Same tylko prace przygotowawacze do modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m prawie dwa miliardy złotych. Dopiero po ich wykonaniu ruszyły zasadnicze roboty. Na Zalewie Szczecińskim postały sztuczne wyspy, tor wodny pogłębiono do planowanej głębokości, umocnione zostały nabrzeża, powstały nowe obrotnice dla statków, połączono i udrożniono stare kanały. Wtorek, 6 lipca na wzgórzu górującym nad Zalewem Szczecińskim oficjalnie podsumowano dotychczas wykonane prace. ■