POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Wtorek [13.02.2018, 12:29:34] • Polska

Czy dobra rozmowa ma to „coś”?

Czy dobra rozmowa ma to „coś”?

fot. Organizator

Ruszyła rekrutacja do czwartej edycji bezpłatnego, ogólnopolskiego projektu w szkołach „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”, który realizuje Centrum Edukacji Obywatelskiej. W projekcie nauczyciele siódmych klas szkoły podstawowej i gimnazjum wraz z uczniami tworzą w szkole przestrzeń do wyważonej, prowadzonej w atmosferze szacunku rozmowy na temat współczesnych migracji i uchodźstwa. Dotychczas z projektu skorzystało niemal 3 tys. nauczycieli i dyrektorów i ponad 10 tysięcy młodych ludzi. Aby zgłosić się do projektu o migracjach i o sztuce rozmawiania, należy wypełnić formularz rekrutacyjny na stronie www.migracje.ceo.org.pl.

Tematy dotyczące sytuacji uchodźców nie ominęły szkoły
Kwestia współczesnych migracji i uchodźstwa od kilka lat na stałe gości w mediach, dyskusjach politycznych, rozmowach prywatnych i nie omija również szkoły. Tematyka migracyjna wywołuje duże zainteresowanie wśród młodych, stąd ich naturalna potrzeba, by rozmawiać o aktualnej sytuacji na świecie i wymieniać się poglądami. Zanim zaczniemy w klasie ten temat, powinniśmy zgodnie z zasadmia dobrej rozmowy zadbać o przyjazną, bezpieczną przestrzeń oraz życzliwą atmosferę wolną od oceniani, za to otwartą na wymianę różnych argumentów, tłumaczy nauczycielka współtworząca projekt „Rozmawiajmy o uchodźcach” Monika Komisarczyk.

Czy rozmowa jest nam potrzebna?
Lubisz poznawać inny punkt widzenia? Chciałbyś dowiedzieć się jak rozmawiać z osobami, które mają inne poglądy od Twoich? Słyszałeś rozmowy, podczas których wciąż powtarzano te same argumenty, które nikogo nie przekonywały? Tymi pytaniami koordynatorki ogólnopolskiego projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach” zachęcają nauczycieli i młodzież do prowadzenia rozmów o współczesnych migracjach. Po pierwsze wierzymy, że rozmawianie na temat aktualnej sytuacji uchodźców przygotowuje młodych ludzi do świadomych wyborów, daje szansę zastanowić się, co jest dla nich ważne, i uczy to wyrażać. Po drugie dzięki słuchaniu co jest istotne dla innych, często możemy dostrzec, co nas łączy, i poczuć wspólnotę wartości. Po trzecie celem dobrej rozmowy nie musi być przekonanie drugiej strony do własnych racji – młodym ludziom także jest potrzebne, aby zostali wysłuchani, wyjaśnia koordynatorka projektu Julia Godorowska.

Jak to działa?
Organizatorzy dzięki ścisłej współpracy z nauczycielami wiedzą, że rozmawianie i dyskutowanie o sytuacji uchodźców może być trudne; często budzi lęk i silne emocje, uruchamia różne osobiste wartości, często będące ze sobą w sprzeczności. Dlatego starają się kompleksowo wspierać nauczycieli w poruszaniu tej tematyki na zajęciach przedmiotowych zgodnie z podstawą programową i na lekcjach wychowawczych.

Każdy nauczyciel, który zgłosi się do projektu bierze udział w bezpłatnym, trzymiesięcznym kursie internetowym. W kursie otrzymuje dostęp do różnych materiałów merytorycznych, metodycznych oraz gotowe scenariusze zajęć, które porządkują wiedzę o migracjach ludności oraz wspierają w rozwijaniu umiejętności przydatnych w prowadzeniu rozmów z młodzieżą na trudne wymagające tematy. Nauka od razu spotyka się z praktyką, bo każda osoba w kursie ma za zadanie przeprowadzić kilka zajęć z młodzieżą na podstawie udostępnionych gotowych materiałów (scenariusze zajęć i rozmów, karty pracy do analizy przekazów medialnych, wywiady filmowe z materiałami pomocniczymi). Co ważne nikt tu nie jest sam. Każdy nauczyciel ma możliwość bieżącej konsultacji swoich pomysłów i refleksji z przeprowadzonych przez siebie zajęć z drugim nauczycielem występującym w kursie roli mentora. Mentorzy to osoby mające doświadczenie w prowadzeniu rozmów o sytuacji uchodźców z młodzieżą często już na „starcie” wykazującą negatywną, utożsamianą z obcością i zagrożeniem, postawę wobec innych. Dużą energię do pracy w Kursie internetowym, a potem w szkole na zajęciach, nauczyciele czerpią z organizowanych przez nas szkoleń stacjonarnych. Spotkania w realu w grupie 20-30 nauczycieli, służą przede wszystkim poznaniu dobrych praktyk ze szkół naszych uczestników i zmierzeniu się z wyzwaniami, jakie wiążą się z realizacją tematyki migracyjnej i uchodźczej w szkole, opisuje koordynatorka projektu Julia Godorowska.

Gotowe scenariusze na lekcje za kliknięciem myszki
Szukasz pomysłu na to jak poruszać tematykę migracyjną za zajęciach z języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii i biologii? A może prowadzisz w szkole etykę, godzinę wychowawczą czy plastykę i chcesz „gotowca” na czterdziestominutową lekcję? Wejdź na stronę www.migracje.ceo.org.pl i sięgnij po gotowy scenariusz włączający tematykę migracyjna do wybranego przedmiotu zgodnie z podstawą programową. Sprawdź swoim eksperckim okiem czy materiał zainteresuje młodzież z Twojej szkoły. Dotychczas na stronie internetowej projektu pojawiło się ponad 40 scenariuszy przedmiotowych, które są posegregowane według przedmiotów. Autorzy opracowanych materiałów są nauczycielami ze szkół z całej Polski. Prześcigają się w pomysłowości na zaprezentowanie w ciekawy sposób młodym kwestii uchodźczej z różnych perspektyw, również osób z doświadczeniem migracyjnym.

Czy Adam Mickiewicz miał rację?
Polski poeta romantyczny podobno wypowiedział kiedyś słowa: Nic pożądańszego, a nic trudniejszego na ziemi, jak prawdziwa rozmowa. Ciekawe czy tym samym przewidział, że rozmawianie i słuchanie siebie nawzajem będzie wyzwaniem dla dzisiejszych społeczeństw?

Podejmij wyzwanie i dołącz do projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”. Wesprzyj młodzież w zdobywaniu wiedzy o migracjach i tworzeniu przestrzeni do rozmów pełnych szacunku.

Rekrutacja do programu trwa do 25 lutego. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.migracje.ceo.org.pl.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Wzdłuż województw północnych w piątek od samego rana spodziewane są oblodzenia wilgotnych i mokrych nawierzchni dróg oraz chodników ■ „Śledź po Międzyzdrojsku na kanale YouTube”. Czy lubicie potrawy ze śledzia? Czy chcielibyście odkryć nowe smaki, a może zaskoczyć przyjaciół na imprezie? Zapraszamy na kanał YouTube - UM Międzyzdroje, gdzie przedstawiamy przepisy na „Śledzia po Międzyzdrojsku” ■ Dnia 31.12.2018 r zaginęły klucze. Mieszkaniec zgubił je na ul. Zwycięstwa w Golczewie. Prawdopodobnie znalazła je starsza Pani, jednak sama nie jestem w stanie jej znaleźć. Proszę o pomoc Uczciwego znalazce kluczy nagrodzę kwotą 100 zł. Telefon: 605872202 lub 785257965 ■ Psy ze schroniska mogą dostać nowoczesne budy - organizatorzy akcji liczą na wsparcie ze strony Czytelników. "Na podstawie umowy o współpracy z naszym partnerem, Schroniskiem w Sosnowicach i przy wsparciu organizacyjnym Fundacji Psia Kość, postanowiliśmy postawić nowoczesne budy dla psów. Zamierzamy wybudować „domki" wysokiej klasy, tak aby służyły psom przez długie lata W związku z tym mamy kilka ważnych wytycznych: płaski, zdejmowany dach, okucie wejścia, styropian min. 4 cm, drewno w środku i na zewnątrz, w środku płyta impregnowana." ■ W gminie Kamień Pomorski przyznawane przez Urząd Marszałkowski granty sołeckie nie będą budzić dobrych wspomnień. We Wrzosowie trzeba było oddać 10.000 zl z odsetkami, sprawa budowy wiaty widmo w Jarszewie wylądowała w prokuraturze a koniec końców przez to wszystko radny Moskiewicz trafił do szpitala ■ Mężczyzna zasłabł podczas jazdy i uderzył w samochód dostawczy. Wypadek miał miejsce dzisiaj po godzinie 9.00 w okolicy Jarzysławia. 28-latek jechał oplem Zafirą i, jak nieoficjalnie dowiedział się nasz dziennikarz, w pewnym momencie zasłabł ■ W niedzielę 30 grudnia, na niedawno ochrzczonym placu, Placem Niepodległości Polski w Kamieniu Pomorskim (zbieg ulic Strzeleckiej i Gryfitów), w obecności władz samorządowych, wojewódzkich, a także licznych pocztów sztandarowych oraz bardzo wielu mieszkańców miasta oraz powstała na początku tego dziesięciolecia, Grupy Rekonstrukcji Historycznej (GRH) „Nałęcz” z Trzebiatowa, która zaprezentowała się w mundurach z lat dwudziestych minionego stulecia, w ramach obchodów jubileuszowej setnej rocznicy niepodległości Polski, odsłonięto pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego, dar społeczności nie tylko Gminy Kamień Pomorski ■ Czytelnik: Dworzec w Kamieniu Pomorskim to melina i noclegownia dla bezdomnych. Konkretnie chodzi tu o poczekalnię dla podróżnych, którą objęli we władanie kloszardzi. Pomieszczenie przypomina melinę pijacką. O sprawie poinformował nas Czytelnik. "Poczekalnia ma dworcu kolejowym, wielki syf. Melina dla pijaczków i noclegowni dla bezdomnych. Z tego co wiem, to Kamień Pomorski jest miastem uzdrowiskowym. Co na to przyjeżdżający kuracjusze? Też wiem, że w Kamieniu jest straż miejska, jakie jest ich zadanie? Kto obserwuje monitoring na dworcu? Do naczelnika dworca, policji i Pana burmistrza: weźcie się do roboty! Wstydzę się za was."- pisze oburzony mieszkaniec Kamienia Pomorskiego ■ Znany dziennikarz Marian Klasik poszkodowany w wyniku czołowego zderzenia dwóch aut. W niedzielę po godzinie 18.00 w Przybiernowie, doszło do zderzenia czołowego małego peugeota z mercedesem. W wyniku zderzenia ciężko poszkodowany został Marian Klasik, znany dziennikarz z Kamienia Pomorskiego oraz kobieta w ciąży pasażerka jadąca w mercedesie ■ Wypadek na obwodnicy Kamienia Pomorskiego. Trzy osoby, w tym dwoje dzieci przetransportowano śmigłowcem LPR do Szczecina. Do tragicznego wypadku drogowego doszło przed godziną 15.00 na obwodnicy Kamienia Pomorskiego ■